Toyota MR2 2024 dilapor sedang dalam pembangunan — enjin tengah, libat kerjasama Porsche dan Lotus?

Toyota MR2 2024 dilapor sedang dalam pembangunan — enjin tengah, libat kerjasama Porsche dan Lotus?

Sejak Toyota Supra A90 diumumkan dulu, peminat tegar terus meniupkan khabar angin berkaitan akan kembali semula tiga model legenda pengeluar Jepun itu. Dengan model 86 dan Supra sudah muncul, model ketiga yang dimaksudkan tentulah MR2.

Ada beberapa laporan yang bertentangan mengenai MR2 ini. Naib Presiden Toyota Eropah, Matt Harrison berkata projek berkenaan bukanlah keutamaan, tetapi turut mengakui kepentingannya dalam barisan kenderaan akan datang oleh Toyota. Presiden Toyota Motor Corporation, Akio Toyota pula telah secara umum memaklumkan hasrat untuk menghidupkan semula tiga model terbabit. Bahkan ketua jurutera bagi 86 dan Supra juga menyuarakan keinginan untuk menghidupkan semula MR2.

Menurut laman Spyder7 di Jepun, pembangunan MR2 kini telah diluluskan, dan Toyota khabarnya telah berbincang dengan Porsche dan Lotus — dua pakar dalam mengeluarkan kereta enjin di tengah — untuk menjadi rakan teknikal. Ini langkah pengurangan kos yang sama pernah diambil oleh Toyota-Subaru 86 dan BMW Z4. Bagi aspek rekaan, ia akan diilhamkan oleh Toyota Alessandro Volta (gambar).

Sistem janaan pula, laman itu mencadangkan MR2 serba baru nanti bakal menjadi jentera plug-in hybrid yang dikuasakan oleh enjin 2.9 liter atau 3.0 liter V6. Motor elektrik akan membekalkan tenaga tambahan untuk menjadikan outputnya mencecah 400 PS.

Apa pun, masih belum ada perkara yang disahkan setakat ini. Anggaplah perkembangan ini sebagai sebuah intaian terhadap perancangan masa depan Toyota. Harga jangkaan pula, pasaran Jepun mungkin akan mengenakan enam juta yen untuk model ini, kira-kira RM218k, dan ia dijangka diperkenalkan pada 2024.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required