Tiada kenaikan harga kenderaan Perodua pada tahun 2022 meskipun kos bahan mentah terus meningkat

Tiada kenaikan harga kenderaan Perodua pada tahun 2022 meskipun kos bahan mentah terus meningkat

Inflasi kini sedang melanda banyak tempat di serata dunia, atas pelbagai sebab, dan Malaysia juga tidak terlepas meskipun kadarnya tidak terlalu teruk. Bagaimanapun, tahun lepas telah muncul khabar bahawa harga alat ganti melonjak naik, sehingga 60%.

Dalam satu pembentangan dengan media hari ini, presiden serta CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad telah mengesahkan kos bahan mentah memang meningkat banyak tahun lepas dan keadaannya masih belum reda.

“Cabaran tahun ini adalah peningkatan harga bahan mentah. Harga besi diunjur akan meningkat sehingga lebih 20%. Dalam suku ketiga dan keempat tahun lepas, kita telah menyaksikan peningkatan sehingga lebih 20% dan pada suku pertama tahun ini, kita juga menjangka tambahan peningkatan lagi 10% ke atas harga yang meningkat tahun lepas,” kata Zainal.

Tiada kenaikan harga kenderaan Perodua pada tahun 2022 meskipun kos bahan mentah terus meningkat

“Walaubagaimanapun, bagi Perodua, kami tidak mahu menyerahkan peningkatan harga ini kepada pelanggan. Buat masa ini, berdasarkan perancangan semasa, tanda aras serta kajian daya saing, kami patutnya dapat menyerap sebarang peningkatan (harga bahan mentah), buat masa ini,” jelas Zainal.

Jika itu masih tidak cukup bagus, Perodua menyediakan lagi kejutan – harga alat ganti yang lebih murah. Zainal turut mendedahkan bahawa Perodua kini sedang bekerja keras untuk mengekalkan atau mengurangkan harga alat ganti.

“Orang lain bercerita tentang peningkatan harga alat ganti. Untuk tahun ini, bagus juga kalau kami berjaya mengekalkan atau mengurangkan harga alat ganti. Inilah waktunya di mana kami memberikan peluang kepada rakyat Malaysia untuk servis kenderaan mereka selepas dua tahun berada dalam PKP. Kami harap pelanggan di Malaysia akan kembali menghantar kenderaan mereka ke pusat servis berdaftar.

Tiada kenaikan harga kenderaan Perodua pada tahun 2022 meskipun kos bahan mentah terus meningkat

“Sekarang kami sedang mengadakan kajian sama ada boleh – ia satu cabaran yang sukar dan payah – tetapi kami akan umumkan nanti jika kami dapat memberikan harga alat ganti yang lebih kompetitif kepada pelanggan,” kata Zainal.

Untuk harga kenderaan itu sendiri, rakyat Malaysia masih lagi boleh menikmati pengecualian cukai, yang diberikan sehingga 30 Jun 2022. Dengan pengecualian SST 100% untuk kenderaan pemasangan tempatan, kenderaan Perodua kini dijual pada harga 3% hingga 6% lebih murah.

Apabila ditanya tentang kemungkinan satu lagi sambungan tempoh oleh kerajaan berkenaan pengecualian cukai ini, Zainal hanya meletakkannya pada 50-50. Jika disambung lagi, ia boleh memberikan manfaat kepada Perodua dan juga pelanggan kerana syarikat masih mempunyai jumlah tempahan yang tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required