Chery Omoda 5 sah akan dilancar di M’sia;1.6L Turbo 197 PS, 7DCT – pencabar Proton X50 dan Honda HR-V!

Chery Omoda 5 sah akan dilancar di M’sia;1.6L Turbo 197 PS, 7DCT – pencabar Proton X50 dan Honda HR-V!

Lewat tahun lalu, Chery telah mengesahkan bahawa mereka bakal masuk semula ke pasaran Malaysia pada 2022. Dan satu lagi berita yang baharu kami terima, jenama automotif China berkenaan mengesahkan bahawa SUV segmen-B dengan rekaan funky iaitu Chery Omoda 5 sah bakal dilancarkan pada pasaran kita.

Omoda 5 didedahkan secara rasmi buat pertama kali pada November 2021, manakala produksinya di China baru sahaja bermula. Ia adalah model global yang akan dijual di pasaran Eropah dan Australia, serta Malaysia turut disenaraikan antara pasaran awal yang akan menerima SUV tersebut. Menurut pengerusi Chery, Omoda 5 akan “menetapkan standard baharu untuk Chery dalam aspek kepuasan pelanggan, tahap kompetitif, corak pemikiran digital, pembuatan dan kualiti.”

Manakala naib pengurus besar Chery, Gao Xinhua pula menyatakan bahawa Omoda 5 telah berada dalam peringkat pembangunan dalam masa 18 bulan, disasarkan untuk menjadi produk global sebenar, serta menerima maklum balas yang baik diperingkat domestik dan antarabangsa selepas didedahkan di Guangzhou Auto Show 2021 kira-kira tiga bulan lalu.

Model ini dihasilkan sebagai lawan terus kepada Honda HR-V, dan sekiranya ia tiba di Malaysia sudah tentu perlu berhadapan dengan Proton X50. Omoda 5 merupakan produk pertama dalam startegi Chery 4.0, dan jenama tersebut turut mengatakan bahawa SUV ini disasarkan kepada “pembeli muda dalam kumpulan umur 25-30 tahun.”

Chery Omoda 5 sah akan dilancar di M’sia;1.6L Turbo 197 PS, 7DCT – pencabar Proton X50 dan Honda HR-V!

Di Malaysia jika kita menyebut tentang Chery, sudah tentu akan teringat rupa MPV Chery Eastar yang pernah dijual di sini satu ketika dahulu bukan? Tetapi, Omoda 5 menampilkan rupa yang nampak seperti langsung tiada kaitan dengan Chery Eastar.

Falsafah rekaan baharu pada Omoda 5 ini dikenali sebagai “Art in Motion” (seni dalam pergerakan). Muka SUV tersebut diberikan gril hadapan yang sangat besar tanpa bingkai, dengan lampu nyalaan siang LED nipis yang dilihat seperti ‘diadun’ bersama gril berkenaan.

Lampu hadapan utama LED dengan teknologi Matrix SUV ini pula diletakkan pada bahagian bampar, seperti rekaan terkini Hyundai dan juga Mitsubishi. Garis bumbung Omoda 5 ini direka landai kebelakang, bersama lampu-lampu belakang yang direka tajam, membuatkan ia nampak seakan model-model rekaan terkini dari Lexus/Toyota.

Dari segi saiz, Omoda 5 dihasilkan dengan dimensi 4,400 mm panjang, 1,830 mm lebar and 1,585 mm tinggi, dengan jarak roda sejauh 2,630 mm. Sebagai perbandingan, Honda HR-V terbaharu (generasi ketiga yang belum dilancarkan di Malaysia) dihasilkan dengan dimensi 4,330 mm panjang, 1,790 mm lebar, 1,590 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,610 mm – jelas Omoda 5 adalah sedikit lebih besar.

Chery Omoda 5 sah akan dilancar di M’sia;1.6L Turbo 197 PS, 7DCT – pencabar Proton X50 dan Honda HR-V!

Dalam kabin, Omoda 5 diberikan perincian seperti roda stereng balutan kulit rata di bawah, skrin berkembar 12.3-inci (untuk instrumen dan infotainmen, seperti Mercedes-Benz), kawalan pusat untuk media dan pendingin hawa, dan juga terowong tengah yang tinggi untuk memisahkan ruang pemandu dan penumpang hadapan, serta tempat duduk sport yang kelihatan mewah.

Menurut laporan sebelum ini, Chery Omoda 5 menerima enjin dari siri Kunpeng terbaharu Chery iaitu unit 1.6 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (TGDI) berkuasa 197 PS dan 290 Nm, digandingkan bersama kotak gear klac berkembar automatik DCT tujuh kelajuan untuk memacu roda hadapan.

Malaysia mungkin menerima Honda HR-V 2022 dengan enjin 1.5L VTEC Turbo berkuasa 182 PS/240 Nm, manakala Proton X50 Flagship pula sememangnya telah dilancarkan dengan enjin 1.5L TGDI berkuasa 177 PS/255 Nm. Sekiranya Chery Omoda 5 ini dilancarkan dengan harga yang betul, adakah anda sanggup mengenepikan dua pilihan yang lebih popular berkenaan untuk kuasa lebih besar atau rupa yang lebih tersendiri?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required