Honda HR-V 2022 telah didedahkan di Thailand, dengan penawarannya dalam varian e:HEV hybrid. Tiga tingkat kemasan disediakan — E pada harga 9xx,000 baht, EL pada harga 1,0xx,000 baht dan RS 1,1xx,000 baht, seperti dilaporkan oleh Headlightmag — yang juga menyediakan gambar live yang ada ini.

Ini HR-V generasi ketiga pernah ada. SUV segmen B yang terbaru ini pertama kali diperkenalkan Februari lalu, sebelum dilancarkan di Jepun dua bulan kemudiannya. Thailand menjadi negara ASEAN pertama yang menerima model baru ini, yang diperkenalkan dalam bentuk e:HEV hibrid.

Nadi utama sistem i-MMD adalah enjin 1.5 liter NA kitaran Atkinson dengan 105 hp dan 127 Nm tork dari 4,500 rpm hingga 5,000 rpm. Enjin ini digandingkan bersama transmisi automatik e-CVT, bateri lithium-ion dan dua motor elektrik. Digabungkan semuanya, janaan maksimum adalah 131 hp dan 253 Nm tork dari 0 hingga 3,500 rpm.

Berbanding City e:HEV, enjin ini menghasilkan lebih 7 hp, sementara motor elektriknya menghasilkan tambahan 22 hp. Di Thailand, jaminan bagi HR-V e:HEV adalah tiga tahun atau 100,000 km, tetapi sistem hibridnya menerima jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan, sementara bateri pula diberi jaminan 10-tahun tanpa had perbatuan.

Ini kali pertama diperlihatkan penggayaan RS bagi HR-V terkini, dengan kemasan lebih sporty melibatkan tambahan gril kemasan krom dengan logo RS, bahagian bawah gril dengan jalur melintang serta lip hitam berkilat. Kemasan hitam berkilat diteruskan pada bahagian lengkuk tayar, skirt sisi dan bampar belakang.

Versi bukan RS menerima kemasan ala skid-plate warna perak di depan dan belakang. Varian paling tinggi ini juga mengenakan rim 18-inci lima-jejari aloi kelabu (tayar 225/50), satu saiz lebih besar daripada saiz versi standard (tayar 215/60). HR-V ini juga dapat perumah lampu belakang yang gelap.

Juga unik untuk RS adalah warna Ignite Red Metallic dengan bumbung hitam. Dua tona warna ini hanya untuk RS sahaja. Empat warna lainnya — Platinum White Pearl, Premium Sunlight White Pearl, Meteoroid Gray Metallic and Crystal Black Pearl — ditawarkan untuk semua tingkat kemasan. Di dalam, RS menerima balutan kulit hitam dengan jahitan benang merah.

Enam beg udara dan Honda Sensing adalah standard untuk semua. Pek keselamatan itu termasuk sekali ciri seperti Collision Mitigation Braking System (CMBS atau AEB), Lane Keeping Assist System (LKAS), Adaptive Cruise Control dengan Low Speed Follow (ACC with LSF), lampu tinggi automatik, Road Departure Mitigation System dengan Lane Departure Warning (RDM dengan LDW) dan Lead Car Departure Notification System (LCDN). Versi EL dan RS ada tambahan Honda LaneWatch.

Kelengkapan utama lain termasuklah lampu utama LED dengan DRL LED dan lampu isyarat sequential, lampu belakang LED dengan kelebaran penuh, brek parkir elektronik dengan Auto Hold, sistem kitaran udara, lampu bacaan LED di belakang yang sensitif sentuhan, bumbung kaca panoramik, corong pendingin di belakang dan USB part, pengecas tanpa wayar, skrin sentuh lapan-inci dengan Apple CarPlay/Android Auto dan lapan pembesar suara dan panel meter 7-inci digital.

Ciri menarik lain termasuk pintu ruangan belakang bebas kendalian tangan, serta cermin sisi yang akan terlipat sendiri ketika kereta diparkir serta cermin condong sendiri dalam gear undur. HR-V ini juga datang dengan “ultra seat” yang dipopularkan oleh Jazz. Dengan Utility Mode, Long Mode dan Tall Mode dengan bahagian dasar kerusi belakang yang boleh dilipat ke atas, ia sangat praktikal. Tiada tayar gantian disediakan, hanya ada repair kit sahaja.