Sebelum kedatangan Proton X50 tahun lalu, Honda HR-V generasi kedua pernah menjadi satu fenomena dalam pasaran automotif tempatan. Setelah lebih kurang lapan tahun berada dalam pasaran global, perincian yang ada pada HR-V mula ketinggalan berbanding pesaingnya yang lain. Dan ini dia tuan-tuan dan puan-puan, Honda HR-V generasi ketiga sudahpun didedahkan sepenuhnya di Jepun!

Seperti yang anda boleh lihat, model generasi baharu ini menampilkan rupa yang nampak lebih besar, bersegi dan lebih matang dari model generasi sedia ada. Ia direka dengan muncung yang kelihatan tinggi dan panjang, garis bahu yang lebih tegap serta garis bumbung dan pintu belakang yang lebih bersegi. Namun pembuka pintu belakang yang ‘disorokkan’ pada sebelah atas memberikan bayangan seolah-olah ia model tiga pintu masih dikekalkan sebagai identiti HR-V.

Honda HR-V 2021 ini juga sudah mula menggunakan rekaan muka signatur baharu Solid Wing Honda dengan lampu lebih bersegi seperti Honda Civic Generasi ke-11. Rekaan lampu belakang juga kini lebih nipis, dan bersambung antara kiri dan kanan menerusi satu bar merentangi pintu tailgate yang juga menempatkan logo ‘H’ ditengahnya.

Pada bahagian kabin, HR-V generasi baharu ini menampilkan papan pemuka minimalis yang nampak lebih elemen mendatar dari sebelum ini. Corong pendingin hawa nampak seperti merentangi sepenuhnya papan pemuka berkenaan, manakala skrin infotainmen pula tidak lagi ‘tertanam’ sebaliknya dihasilkan dengan rekaan berdiri sendiri.

Skrin berkenaan ditawarkan dalam dua saiz, sama ada lapan- atau sembilan-inci. Ia beroperasi dengan sistem infotainmen terkini Honda sama seperti Jazz dan City generasi baharu, bersama butang-butang dan suis putar fungsi-fungsi utama analog yang lebih mudah untuk digunakan.

Walau bagaimanapun, Honda HR-V generasi baharu ini masih tidak diberikan paparan instrumen digital, dan ia masih diberikan papan meter analog. Tiada lagi konsol tengah yang tinggi seperti model sebelumnya, tetapi digantikan dengan konsol yang menempatkan tombol gear yang nampak lebih konvensional.

Perincian-perincian baharu lain yang diberikan termasuk bumbung panaromik dengan bukaan lebih besar bersama penggunaan kaca yang dapat mengurangkan kemasukan cahaya matahari, sistem bunyi dengan sembilan pembesar suara dan juga corong pendingin hawa di belakang.

Menurut Honda, saiz HR-V ini sebenarnya masih sama seperti model generasi sedia ada. Jadi walaupun garis bumbungnya kelihatan berbeza, saiz ruang kabinnya dijanjikan masih tidak berubah.

Di Jepun (di mana HR-V dikenali sebagai Vezel), SUV segmen-B ini terus dibekalkan dengan sistem bantuan pemanduan Honda Sensing. Ia terdiri dari sistem seperti brek kecemasan automatik, bantuan kekal lorong dan juga pengenal tanda trafik; kesemuanya telah ditingkat taraf dari segi prestasi operasi.

Sistem cruise control adaptif pada HR-V ini juga telah dikemaskini dengan pemadanan fungsi berhenti dan mula. Sistem kamera pelbagai sudut dan juga sistem pemantau titik buta telah dipadankan buat pertama kali pada HR-V.

Model pasaran Jepun ini juga akan terus dijana oleh enjin petrol 1.5 liter DOHC i-VTEC bersama kotak gear CVT, namun angka kuasanya masih belum diumum. Seperti yang telah dilaporkan sebelumnya, Honda HR-V ini turut bakal menerima varian hibrid e:HEV yang menggunakan sistem dua motor elektrik Intelligent Multimode Drive (i-MMD) yang sama seperti Jazz dan City.

Honda HR-V JDM ini masih menampilkan pacuan hadapan sebagai ciri standard, dan pembeli boleh memilih opsyen sistem pacuan semua roda.