Honda Jazz 2021 dilancarkan di Singapura, harga bermula RM301k, dibawa secara terus dari Jepun

Honda Jazz 2021 dilancarkan di Singapura, harga bermula RM301k, dibawa secara terus dari Jepun

Honda Fit pasaran Jepun yang sama dengan Jazz pasaran Singapura

Seperti yang diumumkan bulan lalu, negara jiran kita dengan pasaran automotif yang cukup kecil, Singapura akan terus menerima Honda Jazz generasi baharu yang diimport sepenuhnya dari Jepun dan ia telah pun dilancarkan secara rasmi minggu lalu. Ia berbeza dengan pasaran ASEAN yang lain kerana model tersebut akan digantikan dengan Honda City Hatchback di mana ia telah pun dilancarkan di Thailand pada November tahun lalu.

Di Singapura, Honda Jazz 2021 ini dilancarkan dalam versi petrol sepenuhnya dan juga versi hybrid, dijual dalam tiga varian iaitu 1.5 Base CVT, 1.5 Home CVT dan e:HEV Luxe Hybrid.

Untuk harga, model 1.5 Base akan dijual pada harga bermula S$98,999 (RM300,700), manakala model 1.5 Home pula akan dijual pada harga bermula S$101,999 (RM309,800). Model hibrid Luxe pula akan dijual pada harga S$103,999 (RM315,900). Kesemua harga yang dinyatakan ini termasuk rebat pelanggan awal bernilai S$3,000 (RM9,000) dan sijil pemilikan (COE).

Bagi model petrol Base dan Home, Jazz 2021 pasaran Singapura ini menerima enjin empat silinder 1.5 liter DOHC i-VTEC berkuasa 121 PS dan tork maksima 145 Nm, sama seperti Honda City generasi baharu pasaran Malaysia. Ia juga masih digandingkan dengan kotak gear automatik Earth Dreams CVT bagi membolehkan model ini mencapai kadar penggunaan bahan api gandingan 5.7 liter untuk setiap 100 km.

Honda Jazz 2021 dilancarkan di Singapura, harga bermula RM301k, dibawa secara terus dari Jepun

Manakala untuk model hibrid e:HEV, spesifikasinya juga sama seperti pasaran Jepun dan City RS e:HEV di Malaysia, menampilkan unit penjana Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD). Ia menggabungkan enjin 1.5 liter kitaran Atkinson berkuasa 98 PS/127 Nm, dan dua motor elektrik berkuasa 108 PS/253 Nm. Secara keseluruhan, sistem ini menghasilkan kuasa akhir 126 PS, dan mampu mencapai penggunaan bahan api 3.8 liter setiap 100 km.

Berbeza dengan sistem hibrid i-DCD sebelum ini, sistem i-MMD ini boleh bergerak dengan motor elektrik sepenuhnya sambil enjin petrol hanya mengecas bateri seperti sebuah sistem hibrid range extender atau ‘generator pasar malam’, dan ia turut boleh menggunakan kuasa gabungan antara enjin petrol dan juga motor elektrik untuk memacu roda hadapan untuk kelajuan lebih tinggi.

Jadi kuasa bateri lithium-ion untuk sistem hibrid ini akan sentiasa berada dalam tahap optima dan ia tidak akan ‘lemau’ kerana kehabisan caj, serta dapat memberikan jarak perjalanan menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya lebih jauh dari sistem i-DCD.

Malah dengan kuasa tork 253 Nm dari motor elektrik yang boleh dibekalkan terus dari 0 rpm, Honda Jazz Hybrid ini tidak memerlukan kotak gear sebenar dan ia sentiasa akan mula bergerak menggunakan motor elektrik terlebih dahulu. Tiga mod pemanduan diberikan iaitu Engine Drive, Hybrid Drive dan Electric Drive, di mana penggunaan antara kuasa enjin dan kuasa elektrik akan dikawal oleh komputer berdasarkan situasi pemanduan.

Honda Jazz 2021 dilancarkan di Singapura, harga bermula RM301k, dibawa secara terus dari Jepun

Model-model pasaran Singapura ini sebenarnya bukan hanya menggunakan nama varian yang sama seperti pada pasaran Jepun, malah spesifikasinya juga adalah sama seperti versi JDM.

Model Base dan Home menampilkan rupa yang sama pada bahagian luaran, diberikan LED untuk lampu hadapan projektor, lampu nyalaan siang, lampu kabus dan lampu belakang, bersama rim dua tona 16-inci. Model Luxe pula diberikan penutup cermin sisi kemasan krom satin, dan juga rim 16-inci yang berlainan rekaan.

Pada bahagian dalaman pula, Jazz 2021 ini diberikan upholsteri kulit untuk semua varian, manakala versi Home dan Luxe turut menerima balutan kulit pada roda stereng. Skrin sesentuh sistem infotainmen bersaiz 9-inci juga diberikan secara standard, dilengkapi dengan Apple CarPlay dan Android Auto yang dihubungkan tanpa wayar, dan juga kamera undur.

Kesemua model juga menerima sistem kunci pintar bersama fungsi walk-away, butang penghidup enjin, roda stereng pelbagai fungsi, dan empat pembesar suara. Model Home ditambah dengan cermin solek berlampu serta pendingin hawa automatik, manakala hanya model Luxe dibekalkan dengan lapan pembesar suara dan lampu hadapan automatik.

Model Luxe juga satu-satunya varian yang menerima sistem bantuan pemanduan Honda Sensing. Sistem berkenaan merangkumi fungsi brek kecemasan automatik, cruise control adaptif bersama henti dan mula, bantuan kekal tengah lorong, dan bantuan kekal lorong.

Manakala untuk sistem keselamatan standard, semua varian Honda Jazz 2021 pasaran Singapura ini menerima enam-beg udara dan juga kawalan kestabilan automatik.

GALERI: Honda Jazz/Fit Generasi ke-empat di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required