Honda Jazz generasi ke-empat akan dilancarkan di Singapura – harga bermula RM292k hingga RM308k

Honda Jazz generasi ke-empat akan dilancarkan di Singapura – harga bermula RM292k hingga RM308k

Antara semua pasaran-pasaran dalam ASEAN, Singapura adalah antara pasaran yang paling unik – kerana saiz pasaran yang terlalu kecil dan pengangkutan awam adalah lebih utama, ada pengeluar yang membawa stok terus dari negara asal dan bukan dari hab serantau.

Antaranya adalah Honda – berbeza dengan pasaran ASEAN lain yang akan menerima Honda City Hatchback bagi menggantikan Jazz, Singapura pula akan terus menerima Jazz dan model generasi baharu tersebut akan dilancarkan di sana tidak lama lagi.

Pengedar Honda di Singapura iaitu Kah Motor sudah pun mengambil pra-tempahan untuk Jazz generasi ke-empat berkenaan dengan membuka laman pendaftaran minat dalam talian. Ia bakal dipasarkan dalam versi petrol sepenuhnya dan juga versi hybrid, dijual dalam tiga varian iaitu 1.5 Base CVT, 1.5 Home CVT dan H-Luxe Hybrid ECVT – kesemuanya ditawarkan dalam pakej LX.

Honda Jazz generasi ke-empat akan dilancarkan di Singapura – harga bermula RM292k hingga RM308k

Spesifikasi sepenuhnya Jazz baharu pasaran Singapura ini masih lagi belum diumumkan, namun laman SgCarMart menyebut bahawa model bukan hibrid akan menerima enjin empat silinder 1.5 liter DOHC i-VTEC berkuasa 119 hp dan tork maksima 145 Nm.

Manakala untuk Jazz Hybrid, ia akan dibekalkan dengan penjana hibrid i-MMD yang sama seperti Honda City Hybrid RS e:HEV di Malaysia dan Thailand, menggabungkan enjin 1.5 liter dan dua motor elektrik menjana kuasa keseluruhan 124 hp dan tork maksima 145 Nm.

Berbeza dengan sistem hibrid i-DCD sebelum ini, ia boleh bergerak dengan motor elektrik sepenuhnya sambil enjin petrol hanya mengecas bateri seperti sebuah sistem hibrid range extender atau ‘generator pasar malam’, dan ia turut boleh menggunakan kuasa gabungan antara enjin petrol dan juga motor elektrik untuk memacu roda hadapan untuk kelajuan lebih tinggi.

Jadi kuasa bateri lithium-ion 1.3 kWj untuk sistem hibrid ini akan sentiasa berada dalam tahap optima dan ia tidak akan ‘lemau’ kerana kehabisan caj, serta dapat memberikan jarak perjalanan menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya lebih jauh dari sistem i-DCD.

Malah dengan kuasa tork 253 Nm dari motor elektrik yang boleh dibekalkan terus dari 0 rpm, Honda Jazz Hybrid ini tidak memerlukan kotak gear sebenar dan ia sentiasa akan mula bergerak menggunakan motor elektrik terlebih dahulu. Tiga mod pemanduan diberikan iaitu Engine Drive, Hybrid Drive dan Electric Drive, di mana penggunaan antara kuasa enjin dan kuasa elektrik akan dikawal oleh komputer berdasarkan situasi pemanduan.

Untuk harga, model 1.5 Base akan dijual pada harga bermula SGD95,999 (RM292,938) termasuk sijil pemilikan (COE), manakala model 1.5 Home pula akan dijual pada harga bermula SGD98,999 (RM302.092). Model hibrid H-Luxe pula akan dijual pada harga SGD100,999 (RM308,217), termasuk rebat Vehicular Emissions Scheme (VES) bernilai SGD15,000 (RM45,795).

GALERI: Honda Jazz/Fit Generasi ke-empat di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required