Kia EV6 ungguli Kereta Tahunan Eropah 2022

Kia EV6 ungguli Kereta Tahunan Eropah 2022

Kia EV6 telah dinamakan sebagai Kereta Tahunan Eropah (ECOTY) 2022, menjadikannya sebagai model pertama buatan Korea Selatan yang memenangi anugerah berkenaan bagi edisi ke-59. Dengan mengumpul markah sebanyak 279 mata, EV6 berjaya menewaskan Renault Megane E-Tech Electric yang menduduki tangga kedua dengan 265 mata, serta Hyundai Ioniq 5 yang berjaya di tempat ketiga dengan 261 mata.

Kenderaan elektrik (EV) Kia ini pertama kali diperkenalkan di peringkat global pada Mac tahun lalu dan ia dibangunkan dengan Electric-Global Modular Platform (E-GMP) yang sama dengan Ioniq 5. Ia menawarkan larasan motor-tunggal atau dwi-motor, dengan ledakan kuasa dari 170 PS (168 hp atau 125 kW) hingga 585 PS (577 hp atau 430 kW). EV6 ini juga dijangka akan tiba ke pasaran Malaysia pada suku ketiga atau keempat tahun 2022.

Kenderaan elektrik merupakan sebahagian besar daripada tujuh finalis yang disenarai pendek untuk gelaran yang diidamkan, dengan enam model menampilkan penjana kuasa semua-elektrik. Peugeot 308, yang ditawarkan dengan pilihan petrol, diesel dan sistem pacuan plug-in hybrid, berjaya di tempat ke-empat dengan 191 mata. Diikuti oleh Skoda Enyaq iV (185 mata), Ford Mustang Mach-E (150 mata) dan Cupra Born (144 mata).

Juri bagi ECOTY 2022 ini terdiri daripada 59 ahli yang mewakili 22 negara Eropah, dengan penjurian yang berobjektifkan untuk mencari kereta baharu terbaik dalam jualan. Kali ini, semua juri mengambil keputusan untuk menggantung undian Rusia susulan konflik bersama Ukraine yang sedang hangat berlangsung.

“Ini adalah reaksi balas terhadap serangan Rusia yang menceroboh Ukraine.Penggantungan ini bukan bersifat peribadi, atau pun memberikan tentangan buat ahli. Juri dari Rusia tidak terkecuali dalam penjurian, tetapi hak mereka untuk mengundi digantung sehingga situasi konflik berkenaan berubah. Walau bagaimana pun, kami sedar, penggantungan undian Rusia ini tidak mempengaruhi keputusan untuk tahun ini, sama ada kereta yang memenangi kategori mahu pun kedudukan,” kata ahli jawatankuasa ECOTY.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required