Skoda Enyaq iV ditunjuk — hingga 510 km jarak EV

Skoda Enyaq iV ditunjuk — hingga 510 km jarak EV

Kumpulan Volkswagen mempunyai barisan kenderaan baru dengan teknologi elektrik yang cukup meyakinkan ketika ini. Ketika Volkswagen ID.4 menuju pengenalan rasminya tak lama lagi, Skoda diam-diam telah “memintas” terlebih dahulu dengan menampilkan versi syarikat itu terhadap model berkenaan, yang dikenali sebagai Enyaq iV. Ini merupakan model pertama jenama itu yang menggunakan Modular Electrification Toolkit (MEB).

Reka bentuknya lebih “berat” ke bahagian depan yang lebih pendek, dengan rekaan bersegi yang sibuk. Gril oktagonalnya kelihatan tertonjol sedikit ke depan; wajah depan bagi versi paling tinggi menerima Crystal Face dengan lampu terdiri daripada 130 LED. Gril berkenaan dilengkapi juga dengan lampu utama LED matriks.

Dari sisi, Enyaq mengekalkan bentuk umum bahagian cermin yang sama seperti ID.4, tetapi mempunyai garis bahu yang lebih ketara – dari depan dibawa hingga ke belakang. Ada lapan pilihan untuk rim, dari saiz 18-inci hingga 21-inci ditawarkan.

Skoda Enyaq iV ditunjuk — hingga 510 km jarak EV

Di dalam, SUV elektrik ini menempatkan lima tempat duduk, dengan rekaan papan pemuka dengan lapisan rendah, skrin sentuh terapung, paparan panel instrumen digital 5.3-inci serta konsol tengah yang tinggi menyediakan banyak ruang untuk barangan kecil. Perehat lengannya menyediakan Jumbo Box 6.2 liter, sementara bahagian bawah konsol tengah yang sama menyediakan 11.4 liter.

Untuk material, Skoda memberikan beberapa pilihan. The Lodge misalnya, menggunakan upholstery yang diperbuat daripada 40% wool dan 60% polyester daripada botol PET kitar semula. Sementara itu, ecoSuite pula menggunakan kulit warna cognac yang diproses menggunakan ekstrak daun zaitun.

Sebagai ciri standard, paparan di tengah bersaiz 10-inci, tetapi boleh juga memilih versi 13-inci. Berdasarkan Modular Infotainment Matrix Volkswagen, ia akan menampilkan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, serta pengecas tanpa wayar Qi. Tombol pembesar suara digantikan dengan touch slider, dan sistemnya juga boeh mengesan kawalan gerak tangan.

Skoda Enyaq iV ditunjuk — hingga 510 km jarak EV

Sistem kawalan suara Laura juga mampu memahami 15 bahasa. Aplikasi Skoda Connect membolehkan pengguna mengawal dan menjadualkan pengecasan bateri dan penghawa dingin. Empat pembesar suara datang sebagai standard, dengan pilihan untuk lapan dan 12 unit turut disediakan.

Enyaq ditawarkan dalam lima pilihan sistem janaan kuasa. Paling asas 50 menggunakan motor elektrik yang menjana 109 kW (146 hp) dan 220 Nm tork, serta bateri lithium-ion 55 kWh yang memberikan jarak 340 km. Bagi model 60 pula, outputnya menjadi 132 kW (177 hp) dan 310 Nm, sementara bateri 62 kWh memberikan jarak perjalanan 390 km.

Skoda Enyaq iV ditunjuk — hingga 510 km jarak EV

Tetapi model 80 yang paling tinggi, dengan bateri 82 kWh yang membolehkan Enyaq mencapai jarak 510 km. Versi ini memberikan 150 kW (201 hp). Dua model paling tinggi itu menggunakan bateri yang sama, dibezakan hanya dengan kehadiran motor elektrik kedua pada gandar depan, dengan jarak berkurangan menjadi 460 km.

Varian 80x diberikan kuasa yang lebih, 195 kW (261 hp), tepi bagi model RS pula menghasilkan 225 kW (302 hp); pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat dan laju maksimum 180 km/j, lebih 20 km/j dari varian lain. Semua model boleh mengguncakan pengecas AC 7.2 kW dan DC 50 kW. Cuma varian 80 ke atas saja boleh menggunakan pengecas pantas, dengan kuasa 150 kW.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required