Volkswagen ID.4 – bahagian dalam pula didedah, pengenalan penuh SUV elektrik baru hujung bulan ini

Volkswagen ID.4 – bahagian dalam pula didedah, pengenalan penuh SUV elektrik baru hujung bulan ini

Hujung bulan ini Volkswagen akan memperkenalkan sebuah SUV elektrik, ID.4 yang akan menjadi model ID kedua diperkenalkan kepada pasaran selepas ID.3. Sebelum itu, sedikit demi sedikit perinciannya didedah; paling baru adalah bahagian dalamnya.

Volkswagen menjanjikan ruang kabin yang lebih luas berbanding model setara dengannya, dan ini dikatakan sebagai satu kelebihan yang didapati daripada penggerak elektrik kompaknya. Ketua bahagian rekaan Volkswagen Group, Klaus Zyciora merumuskan bahagian dalam ini sebagai “kebebasan pada bahagian luar, ruang bebas di bahagian dalam.

Pemegang pintu ID.4 adalah sama rata dengan permukaan badan, dan ia datang dengan fungsi membuka secara elektrik. Bukaan pintu itu adalah luas dan kedudukan tempat duduk adalah tinggi, sementara tempat duduk belakang pula menyediakan ruang yang sama seperti SUV biasa dalam segmen yang satu tahap lebih tinggi daripadanya. Ruang barangan belakang adalah 543 liter sebelum tempat duduk dibaringkan.

Volkswagen ID.4 – bahagian dalam pula didedah, pengenalan penuh SUV elektrik baru hujung bulan ini

Pada aspek rekaan, Volkswagen memberitahu papan pemuka ID.4 nampak mengalir, ringan dan lebih memberikan fokus kepada benda-benda penting. Panel papan pemuka direka untuk nampak terapung dan ia tidak bersambung dengan konsol tengah.

Skrin besar yang terapung di tengah, dengan butang kawalan dan corong pendingin hawa di bawahnya mengingatkan kami sedikit kepada bahagian papan pemuka Toyota Corolla. Apabila gelap, lampu latar pada papan pemuka ini boleh dilaras kepada 30 warna. Bumbung panoramik yang besar disediakan sebagai pilihan tambahan.

Satu ciri baru bagi model ID adalah ID Light. Melaluinya, jalur lampu di bawah cermin hadapan akan membantu pemandu dalam situasi tertentu dengan mengeluarkan kesan cahaya intuitif dalam warna berbeza. Antara situasinya adalah seperti waktu enjin baru dihidupkan atau kereta dikunci.

ID Light juga mendapat informasi daripada sistem bantuan pemandu lain serta sistem navigasi, dan boleh memberi isyarat sekiranya terdapat panggilan telefon. Bersama sistem navigasi, ID Light akan membantu pemandu dalam trafik dengan berkelip apabila perlu menukar lorong atau keluar simpang.

Tempat duduk ID.4 dinyatakan sebagai sporty dan selesa. Semasa pelancaran di Jerman nanti, model keluaran terhad ID.4 1ST Max akan menggunakan tempat duduk yang mendapat tanda kelulusan daripada German Campaign for Healthier Backs (AGR), dan tempat duduk itu datang dengan pelbagai larasan elektrikal dan fungsi mengurut.

Model ID.4 1ST dan ID.4 1ST Max keluaran terhad juga akan datang dengan balutan tempat duduk yang dibuat daripada bahan yang tidak melibatkan haiwan. Volkswagen menggunakan kombinasi kulit buatan dan ArtVelours, iaitu bahan gentian mikro yang 20% daripadanya adalah botol PET kitar semula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required