Kia EV6, SUV elektrik bakal tiba di M’sia Q2/Q3 2022

Kia EV6, SUV elektrik bakal tiba di M’sia Q2/Q3 2022

Selain daripada jenama Mazda dan Peugeot, Bermaz juga mengesahkan jadual pengenalan produk bagi Kia, yang mana syarikat berkenaan mengambil alih pengedaran jenama itu sejak April lalu. Ada beberapa produk baru dirancang untuk tahun depan, dengan yang paling penting dan menarik ialah model EV6.

Menurut laporan penganalisis dari RHB Investment Bank dan Kenanga Research, crossover elektrik tersebut akan tiba di sini pada suku ketiga atau keempat tahun depan. Ini menjadikan garis masa pengenalannya masih dalam tempoh pengecualian cukai EV seperti yang diumumkan sebelum ini, yang akan berlangsung hingga penghujung 2023.

EV6 merupakan kenderaan elektrik sepenuhnya yang pertama bagi Kia. Ia dibina menggunakan Electric Global Modular Platform (E-GMP) dan hampir dengan binaan Hyundai Ioniq 5, walaupun dengan reka bentuk dan penggayaan yang berbeza. Di dalam, panel paparan melengkung terletak di atas papan pemukanya, dengan bahagian konsol tengah yang tinggi, serta kerusi kurus dan ringan diperbuat daripada bahan kitar semula.

Kia EV6, SUV elektrik bakal tiba di M’sia Q2/Q3 2022

Beberapa konfigurasi sistem janaan ditawarkan, bergantung kepada saiz bateri. Dengan unit bateri lithium-ion paling kecil 58 kWh, motor elektrik belakang menghasilkan 125 kW (168 hp) dan 350 Nm tork, sementara model pacuan semua roda menggunakan motor elektrik berkembar untuk menjana 173 kW (232 hp) dan 605 Nm. Jarak maksimum yang boleh dicapai ialah 394 km.

Kemudian ada bateri 77.4 kWh yang menghasilkan 168 kW (225 hp) dan 239 kW (321 hp) bagi model pacuan belakang dan semua roda, dengan jarak perjalanan masing-masing ialah 528 km dan 506 km. Penawaran paling tinggi ialah GT, dengan janaan 430 kW (577 hp) dan 740 Nm, yang memecut 0-100 km/j dalam masa 3.5 saat dan laju maksimum 260 km/j dengan jarak perjalanan 424 km untuk satu cas penuh.

Menarik juga untuk diperhatikan, laporan berkenaan menyatakan Bermaz turut merancang untuk memperkenalkan kenderaan elektrik kedua dalam tempoh yang sama, dengan kodnama PBV1. Kia menggunakan istilah Purpose-Built Vehicle (PBV) untuk merujuk kepada barisan EV akan datang, walaupun masih belum diketahui sama ada kenderaan yang dimaksudkan itu datangnya dari barisan kenderaan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required