Hyundai Ioniq 5 di M’sia — dipandu oleh Sultan Johor

Hyundai Ioniq 5 di M’sia — dipandu oleh Sultan Johor

Sultan Ibrahim Ismail Sultan Iskandar memang dikenali sebagai pencinta pelbagai jenis kenderaan. Terbaru, baginda dilihat tiba di sebuah pertemuan dengan menaiki sebuah kenderaan crossover Hyundai Ioniq 5 elektrik. Turut hadir menghadap ialah Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Hyundai Ioniq 5 membuat penampilan global sulungnya pada Februari tahun ini, menjadikan pendekatan rekaan pada 45 Concept yang ditunjuk di Frankfurt Motor Show 2019 satu kenyataan dalam bentuk kenderaan produksi. Ioniq 5 menjadi model pertama Hyundai yang menggunakan Electric-Global Modular Platform (E-GMP), sebuah platform khusus untuk kenderaan elektrik, dan memiliki jarak antara roda 3,000 mm yang lebih panjang daripada Hyundai Palisade tujuh-tempat duduk.

Janaan kuasa pada Ioniq 5 menggunakan motor tunggal pacuan roda belakang atau dua-motor pacuan semua roda; yang kedua ini menghasilkan sebanyak 302 hp dan 605 Nm tork dengan pek bateri 72.6 kWh, membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.2 saat. Bateri 58 kWh juga ada ditawarkan, dengan bateri berkapasiti lebih besar itu memberikan jarak maksimum 480 km dalam kitaran WLTP.

Ioniq 5 juga menampilkan sokongan langsung bagi kedua-dua pengecasan 400 V dan 800 V yang pertama di dunia, dicapai melalui lonjakan pada motor elektrik dan inverter kereta berkenaan, berbanding menggunakan pengecas binaan dalaman berasingan. Dengan pengecas 350 kW DC, baterinya boleh dicas dari 10% hingga 80% dalam masa hanya 18 minit, atau hingga 100 km jarak (WLTP) untuk pengecasan lima minit.

Crossover EV ini diperkenalkan di Amerika Syarikat pada Mei tahun ini, dan telah tiba di Australia minggu lalu, dengan harga jualan dari RM219k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required