Hyundai Ioniq 5 untuk AS — 225 hp dengan RWD, 320 hp dengan AWD, jarak antara 393 km hingga 483 km

Hyundai Ioniq 5 untuk AS — 225 hp dengan RWD, 320 hp dengan AWD, jarak antara 393 km hingga 483 km

Mula ditunjuk pada bulan Februari lalu, Hyundai kini mendedahkan pula perincian bagi Ioniq 5, sebuah crossover elektrik untuk pasaran Amerika Syarikat. Buat pertama kali, syarikat itu mengumumkan output kuasa dan sasaran jarak bagi dua konfigurasi penjana kuasanya, yang menggunakan bateri berkapasiti 77.4 kWh.

Model pacuan dua roda akan menerima motor di kedudukan belakang yang menghasilkan 168 kW (225 hp) dan 350 Nm tork, dan menyediakan jarak 483 km. Versi pacuan semua roda pula menerima tambahan motor 74 kW (99 hp) di gandar depan, menjadikan janaannya 239 kW (320 hp) dan 605 Nm. Ini 14 kW (18 hp) lebih banyak berbanding di pasaran lain.

Jarak bagi versi AWD bergantung kepada varian. Hyundai mendakwa sasaran untuk mencapai 433 km bagi SE dan SEL sementara 393 km bagi Limited yang paling lengkap. Semua model mempunyai laju maksimum 185 km/j dan kapasiti menunda sehingga 680 kg. Ioniq 5 menyokong kedua-dua pengecasan DC 400 dan 800 volts tanpa memerlukan sebarang adapter atau komponen lain, menggunakan motor dan inverter untuk melonjakkan input — ini ciri pertama di dunia seumpamanya.

Hyundai Ioniq 5 untuk AS — 225 hp dengan RWD, 320 hp dengan AWD, jarak antara 393 km hingga 483 km

Pengecas pantas DC 350 kW boleh mengisi bateri lithium-ion ini dari 10 hingga 80% dalam masa 18 minit dan menambah sebanyak 109 km dalam masa lima minit. Bagi pengecasan di rumah, pengecas binaan dalam standard 10.9 kW membolehkan model ini dicas penuh dalam masa enam jam 43 minit menggunakan pengecas AC Tahap 2.

Ioniq 5 tmapil dengan wajah depan bentuk V, lampu Parametric Pixel, bonet clamshell, tiang C yang ketara dan begitu juga dengan lengkung tayar yang menonjol. Rim yang digunakan pula ialah Parametric Pixel 20-inci aero, sementara binaannya menggunakan Electric-Global Modular Platform (E-GMP) yang menyediakan overhang pendek dan jarak antara roda yang lebih panjang.

Dengan kepanjangan 3,000 mm, jarak antara rodanya bahkan 100 mm lebih panjang berbanding Palisade (menjadikannya model Hyundai paling panjang di AS), walaupun panjangnya 4,635 mm lebih pendek 345 mm. Dengan bateri di lantai, ini membolehkan ruang kabinnya dijadikan lebih luas. Ruang untuk penumpang Ioniq 5 ini ialah 3,016 liter; lebih besar dari Ford Mustang Mach-E (2,863 liter) dan Volkswangen ID.4 (2,829 liter).

Hyundai Ioniq 5 untuk AS — 225 hp dengan RWD, 320 hp dengan AWD, jarak antara 393 km hingga 483 km

Ruang yang ada ini membolehkan rekaan lounge diterapkan untuk kabinnya, dengan kerusi larasan kuasa bagi pemandu datang dengan fungsi memori dan gaya kelas perniagaan. Kerusi depan juga 30% lebih kurus untuk membolehkan ruang kaki maksimum. Ruang but ialah 770 liter, boleh ditambah sehingga 1,680 liter dengan kerusi belakang dilipat.

Ruang berkenaan juga menempatkan papan pemuka horizontal tirus, dengan skrin paparan 12.3-inci bagi infotainmen dan instrumen, berserta panel magentik untuk meletakkan nota di sebelah kiri. Konsol tengah Universal Island juga boleh dilaraskan 140 mm untuk memberikan tambahan ruang untuk memudahkan penumpang belakang memanfaatkan ruang letak cawan, pengecas tanpa wayar 15-watt, slot USB dan ruang storan untuk beg udara.

Ioniq 5 juga sarat dengan teknologi terkini, termasuk sistem infotainmen dan tunjuk arah Bluelink terkini, sistem kawalan suara maju, sokongan profil pelbagai pengguna serta sistem bayaran dalaman untuk mengecas. Turut ada ialah augmented reality head-up display dan sistem bunyi Bose dengan lapan-pembesar suara.

Hyundai Ioniq 5 untuk AS — 225 hp dengan RWD, 320 hp dengan AWD, jarak antara 393 km hingga 483 km

Kereta ini juga dilengkali dengan fungsi vehicle-to-load (V2L) yang membolehkan kereta ini untuk menguasakan peranti elektrik lain seperti basikal, skuter, kelengkapan perkhemahan dan lain-lain, melalui port pengecas (melalui adapter) atau, bagi model Limited, sebuah soket di bawah kerusi belakang.

Dari sudut keselamatan, Ioniq 5 dilengkapi dengan pelbagai sistem bantuan pemandu, seperti Highway Driving Assist 2 (HDA 2) yang menyediakan kemampuan pemanduan semi-autonomous Tahap 2. Ini menampilkan ciri seperti kawalan melayar adaptif dengan sistem yang akan mempelajari tingkah laku pemandu.

Lain-lain ciri termasuklah AEB dengan pengesanan pejalan kaki, pengayuh basikal dan kenderaan mendatang, pengesanan papan tanda, kamera penghindar perlanggaran titik buta, lampu tinggi automatik, AEB undur dan amaran pintu. Ada juga bantuan parkir jarak jauh untuk memudahkan pemandu. Ioniq 5 akan dijual di pasaran AS tak lama lagi. Pengeluaran lebih besarnya dijangka berlaku tahun depan. Bersekali dengan ini, Hyundai turut mengumumkan perincian awal model Ioniq 6 sedan dan SUV Ioniq 7.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required