Kenapa model Volkswagen di M’sia masih tiada AEB?

Kenapa model Volkswagen di M’sia masih tiada AEB?

Di Malaysia, Volkswagen adalah antara jenama yang masih tidak menawarkan sistem keselamatan aktif pada kenderaan mereka. Ini termasuklah model Golf terbaru, yang mana ramai menjangkakan ia akan mendapat sekurang-kurangnya Autonomous Emergency Braking – satu ciri standard bagi kebanyakan pasaran lain.

Jadi, kenapa ini berlaku? Kami tanyakan soalan tersebut kepada pengarah urusan Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM), Erik Winter dalam satu temu bual khas di mana beliau juga menyentuh berkenaan pemasangan tempatan Golf dan fokus syarikat ke arah segmen yang lebih tinggi.

“Keselamatan sentiasa menjadi keutamaan, dan kami akan terus menambah ciri kepada produk kami. Setiap peningkatan pada sistem bantuan pemandu memerlukan kelulusan teknikal dan peraturan. Sistem keselamatan aktif ini masih lagi melalui proses penilaian dan kelulusan teknikal untuk Malaysia. Ia akan disediakan kepada pelanggan selepas lengkap melalui proses ini,” kata Winter.

Kenapa model Volkswagen di M’sia masih tiada AEB?

Jawapan itu memberi petunjuk sistem keselamatan aktif akhirnya nanti akan disediakan pada model Volkswagen, tetapi masih belum diketahui bila. Kami juga pernah bertanyakan soalan yang sama melibatkan Arteon facelift waktu pelancarannya, dan jawapan beliau, sistem tersebut masih lagi menunggu kelulusan daripada pihak tertentu.

Sistem keselamatan aktif adalah ciri penting pada kenderaan baru sekarang dan pelanggan sanggup membayar untuk mendapatkannya. Bukan setakat Volkswagen, Audi yang merupakan jenama premium di bawah syarikat induk yang sama juga masih belum menyediakan AEB bagi kenderaan mereka di Malaysia. Ini mungkin kerana mereka juga berhadapan kesulitan yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required