Proton X90 tidak akan dilancar tahun ini – tertangguh kerana Covid-19, masalah kekurangan bekalan cip

Proton X90 tidak akan dilancar tahun ini – tertangguh kerana Covid-19, masalah kekurangan bekalan cip

Pagi ini, CEO Proton, Li Chunrong membuat kejutan dengan mengumumkan bahawa syarikat akan melancarkan tiga model baru dalam masa dua tahun akan datang. Dengan berita ini, bersama Geely Haoyue/Okavango yang sudah dilihat diuji atas jalan raya Malaysia, ia mungkin menimbulkan jangkaan bahawa versi Proton yang mungkin dipanggil sebagai X90 bakal diperkenalkan tahun ini.

Nampaknya, tidak. Semasa pelancaran Saga 2022 hari ini, timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah memberitahu bahawa tempoh dua tahun yang dinyatakan itu sebenarnya adalah untuk 2023 dan 2024, membawa makna pengenalan model baru hanya akan berlaku paling cepat tahun hadapan. Jangkaannya, ia akan termasuk SUV tujuh tempat duduk tersebut.

“Sepatutnya tahun ini, rancangan asal, kalau bukan kerana MCO adalah tahun lepas,” kata Roslan. “Ia sepatutnya dibuat Q3 tahun ini, tetapi ia ditunda lagi dan sekarang kawan kita di China (Geely) juga sedang mengalami lockdown.”

Proton X90 tidak akan dilancar tahun ini – tertangguh kerana Covid-19, masalah kekurangan bekalan cip

Seperti juga pengeluar kenderaan lain, Proton turut menerima kesan daripada kekurangan bekalan semikonduktor yang berlaku di seluruh dunia. Permintaan yang tinggi dan bekalan yang rendah menjadikan harga cip melonjak tinggi, sekaligus menyebabkan syarikat itu terpaksa menghentikan sebentar operasi kilang di Tanjung Malim selama dua minggu – dengan jumlah jualan bulan April turut terjejas, kata Roslan. Antara komponen yang menerima kesan, menurut beliau adalah seperti lampu utama LED Iriz dan Persona.

Maklum balas Roslan ini adalah selari dengan laporan pelabur yang disiarkan pada bulan Mac, yang menyatakan Proton terpaksa menangguhkan pelancaran model baru ke tahun 2023 demi memberikan fokus kepada memenuhkan tempahan yang tertunggak dan menyelesaikan masalah bekalan. Meskipun dengan semua usaha ini, jualan Proton pada bulan April menurun 32.2% menjadi 8,839 unit, termasuk 456 untuk eksport.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required