Toyota Gazoo Racing Vios Sprint Cup – pusingan 1 bermula 21-22 Mei ini bersama M’sia C’ship Series

Toyota Gazoo Racing Vios Sprint Cup – pusingan 1 bermula 21-22 Mei ini bersama M’sia C’ship Series

Seperti yang diumumkan tempoh hari, hujung minggu ini iaitu bermula 21 hingga 22 Mei, pusingan pertama Vios Sprint Cup akan diadakan di Litar Antarabangsa (SIC), berlansung sekali dengan kejohanan Malaysia Championship Series (MCS).

Vios Sprint Cup ini merupakan satu lagi usaha dari UMW Toyota Motors bagi membolehkan pemilik pasukan dan kereta lumba Vios yang digunakan dalam satu lagi siri perlumbaan ‘one make’ Vios Challenge Festival Perlumbaan Toyota Gazoo Racing Malaysia, untuk beraksi dalam lebih banyak perlumbaan.

Jadi kesemua jentera yang digunakan dalam Vios Sprint Cup ini adalah sama dengan jentera yang berlumba dalam Vios Challenge, iaitu jentera lumba yang masih menggunakan enjin asal Vios, diubahsuai dengan pelbagai kelengkapan perlumbaan yang sama untuk semua pasukan termasuk transmisi, susupensi, tayar, bahan api dan pelbagai lagi, bagi memastikan semua peserta berlumba dengan kemampuan yang setara.

Menurut UMWT lagi, sejumlah 38 pelumba akan bertanding dalam siri Vios Sprint Cup ini. Setiap jentera akan menampilkan dua pemandu, namun pasangan berkenaan perlulah dari terdiri dari pelumba dari perlumbaan Vios Challenge dengan kombinasi kategori berbeza -Super Sporting (profesional), Sporting (amatur), Promotional (selebriti) dan Rookies (pelumba muda dan baharu).

Toyota Gazoo Racing Vios Sprint Cup – pusingan 1 bermula 21-22 Mei ini bersama M’sia C’ship Series

Antara pelumba profesional yang bertanding dalam Vios Sprint Cup ini termasuk Tengku Djan Ley, Mark Darwin, Mohd Fariqe Hairuman, Eddie Lew, Boy Wong dan William Ho. Manakala bintang muda yang turut serta berlumba adalah Naquib Azlan, Hayden Haikal, Mika Hakimi, Nabil Azlan, Bradley Benedict Anthony, Timothy Yeo dan Alister Yoong.

Bagi pasukan Prima Pearl TD Racing, Tengku Djan bergandingan dengan Mika Hakimi bagi memenuhi peraturan yang ditetapkan dalam perlumbaan Vios Sprint Cup ini. Pasukan Laser Motor Racing pula akan diwakili oleh Mark Darwin dan Bradley Benedict Anthony.

Manakala pasukan yang diuruskan oleh bekas pemandu F1 negara, Alex Yoong iaitu Axle Motorsports menampilkan empat pemandu muda untuk dua jentera mereka. Kereta pertama dipandu oleh juara Race 1 kategori Super Sporting pusingan pertama Vios Challenge musim kelima Mac lalu iaitu Hayden Haikal yang baru berumur 17 tahun, bersama pelumba simulator juga yang juga juara Vios Challenge dalam kategori Rookie musim lalu, Naquib Azlan.

Kereta kedua pula dipandu oleh anak Alex Yoong sendiri yang juga pernah berlumba dalam Formula 4 SEA sebelum ini iaitu Alister Yoong, bergandingan Muizz Musyaffa, pelumba yang masih berlumba dalam kategori Rookie Vios Challenge musim ini.

Toyota Gazoo Racing Vios Sprint Cup – pusingan 1 bermula 21-22 Mei ini bersama M’sia C’ship Series

Gandingan-gandingan ini dibentuk bagi memberikan peluang yang sama untuk pasukan bagi memenangi perlumbaan tersebut. Kedua-dua pelumba berkenaan perlu memandu dalam sesi kelayakan secara berasingan – pelumba yang mencatatkan masa terpantas bagi setiap pasukan perlu memulakan perlumbaan sebagai pemandu pertama untuk Race 1 (dilangsungkan selama sejam), sebelum digantikan dengan pemandu kedua ketika melakukan pit stop mandatori.

Manakala pelumba yang mencatatkan masa kurang pantas pada sesi kelayakan berkenaan perlu menjadi pelumba pertama yang bermula di grid ketika Race 2 (juga dilangsungkan selama sejam), sebelum digantikan dengan pasangannya ketika pit stop mandatori. Walau bagaimanapun, susunan di grid permulaan untuk Race 2 adalah ditentukan berdasarkan keputusan Race 1 yang diterbalikkan, sama seperti Vios Challenge.

Secara keseluruhan hadiah wang tunai berjumlah RM60,000 akan menjadi rebutan sepanjang Vios Sprint Cup ini berlangsung. Juara keseluruhan untuk setiap pusingan Vios Sprint Cup ini akan menerima wang tunai sebanyak RM10,000, diikuti RM8,000 untuk tempat kedua, RM6,000 untuk tempat ketiga, RM4,000 untuk tempat keempat dan RM2,000 untuk tempat kelima.

Berita baik, dengan keadaan pandemik Covid-19 yang semakin reda sekarang, anda boleh menonton MCS pusingan pertama ini secara langsung di Litar Antarabangsa Sepang, dan masuk ke Grandstand utama adalah percuma, manakala tiket akses untuk ke paddock dijual pada harga RM80. Tak sempat nak pergi Sepang sebab masih beraya? Jangan risau kerana perlumbaan ini turut akan disiarkan secara langsung menerusi laman-laman media sosial Toyota Malaysia!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required