UMWT perkenal perlumbaan Vios Sprint Cup dan Vios Enduro Cup sebagai tambahan untuk Vios Challenge

UMWT perkenal perlumbaan Vios Sprint Cup dan Vios Enduro Cup sebagai tambahan untuk Vios Challenge

UMW Toyota Motors mengumumkan penganjuran dua lagi siri perlumbaan tahun ini iaitu Vios Sprint Cup dan juga Vios Enduro Cup. Penyertaan untuk kedua-dua perlumbaan ‘one make’ ini dibuka untuk kesemua pasukan yang memiliki kereta lumba Toyota Vios yang bertanding dalam perlumbaan Festival Perlumbaan Toyota Gazoo Racing Malaysia Vios Challenge sedia ada.

Bagi Vios Sprint Cup, ia akan berlangsung sekali dengan dengan siri perlumbaan Malaysia Championship Series (MCS) bagi musim 2022. Jadi, Vios Sprint Cup ini akan menampilkan dua pusingan, dengan dua perlumbaan setiap pusingan, menjadikan empat perlumbaan secara keseluruhan.

Pusingan pertama untuk perlumbaan ini akan berlangsung bermula 20 hingga 22 Mei di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), diikuti pusingan kedua pada bulan Julai, juga akan diadakan di SIC. Secara keseluruhan hadiah wang tunai berjumlah RM60,000 akan menjadi rebutan sepanjang Vios Sprint Cup ini berlangsung.

Menurut UMWT lagi, sejumlah 26 buah kereta akan bertanding dalam siri Vios Sprint Cup ini. Setiap jentera akan menampilkan dua pemandu, namun pasangan berkenaan perlulah dari terdiri dari pelumba dari perlumbaan Vios Challenge dengan kombinasi kategori berbeza -Super Sporting (profesional), Sporting (amatur), Promotional (selebriti) dan Rookies (pelumba muda dan baharu).

UMWT perkenal perlumbaan Vios Sprint Cup dan Vios Enduro Cup sebagai tambahan untuk Vios Challenge

Gandingan tersebut dibentuk bagi memberikan peluang yang sama untuk pasukan bagi memenangi perlumbaan ini. Kedua-dua pelumba berkenaan perlu memandu dalam sesi kelayakan secara berasingan – pelumba yang mencatatkan masa terpantas bagi setiap pasukan perlu memulakan perlumbaan sebagai pemandu pertama untuk Race 1 (dilangsungkan selama sejam), sebelum digantikan dengan pemandu kedua ketika melakukan pit stop mandatori.

Manakala pelumba yang mencatatkan masa kurang pantas pada sesi kelayakan berkenaan perlu menjadi pelumba pertama yang bermula di grid ketika Race 2 (juga dilangsungkan selama sejam), sebelum digantikan dengan pasangannya ketika pit stop mandatori. Walau bagaimanapun, susunan di grid permulaan untuk Race 2 adalah ditentukan berdasarkan keputusan Race 1 yang diterbalikkan, sama seperti Vios Challenge.

Untuk hadiah, juara keseluruhan untuk setiap pusingan Vios Sprint Cup ini akan menerima wang tunai sebanyak RM10,000, diikuti RM8,000 untuk tempat kedua, RM6,000 untuk tempat ketiga, RM4,000 untuk tempat keempat dan RM2,000 untuk tempat kelima.

UMWT perkenal perlumbaan Vios Sprint Cup dan Vios Enduro Cup sebagai tambahan untuk Vios Challenge

Manakala untuk Vios Enduro Cup, ia akan berlangsung serentak dengan perlumbaan ketahanan terulung di Malaysia buat masa sekarang iaitu Sepang 1000KM Endurance Race (S1K) yang bakal diadakan pada bulan November nanti. Seperti musim-musim sebelumnya, jarak 1,000 km dalam perlumbaan S1K ini akan menyaksikan pelumba yang bertanding perlu bertahan selama sekitar 9 jam dengan untuk melengkapkan 181 pusingan lap.

“Objektifnya adalah untuk mengembangkan lagi aktiviti perlumbaan sedia ada kami dalam Vios Challenge. Dengan Vios Sprint Cup dan Vios Enduro Cup, ini bermaksud akan ada lima perlumbaan lagi sebagai tambahan dari enam perlumbaan yang telah dirancang untuk Vios Challenge,” kata Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K.

“Ini akan memberikan lebih banyak perlumbaan dan hadiah untuk pelumba, pasukan dan pengedar yang mengambil bahagian dan dalam masa yang sama menunjukkan komitmen UMW Toyota Motor untuk menyumbang kepada ekosistem sukan permotoran yang lebih meriah di Malaysia,” tambahnya lagi.

Bagi pelumba yang berminat untuk mendaftar atau untuk bertanya sebarang kemusykilan berkenaan Vios Sprint Cup dan Vios Enduro Cup ini, anda boleh hubungi wakil pengurusan perlumbaan UMW Toyota iaitu Ms Janet dari Wing Hin Motorsports di talian 016-367 3300, atau lawati laman sesawang rasmi Toyota Malaysia pada PAUTAN INI untuk maklumat lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required