Legatus Metropolitan 2022 bakal dilancarkan di M’sia – skuter elektrik dengan jarak gerak 140 km, RM13k

Legatus Metropolitan 2022 bakal dilancarkan di M’sia – skuter elektrik dengan jarak gerak 140 km, RM13k

Selepas tiga tahun ditubuhkan, Legatus EV kini bersedia untuk memasuki pasaran Malaysia dengan produk pertama mereka, sebuah skuter elektrik bernama Metropolitan akan dilancarkan dalam masa dua bulan lagi.

Direka lebih untuk penggunaan di dalam bandar dan jarak dekat, Metropolitan cuma boleh menyediakan jarak gerak 120 km dan laju maksimum 100 km/j. Pek bateri lithium ion phosphate yang digunakan berkapasiti 60 volt 50 Ah dan dikatakan boleh dicas penuh dalam masa tiga jam.

Ada tiga mod penyampaian kuasa yang disediakan untuk penunggang pada skuter elektrik ini, dengan Mode 1 dapat memberikan jarak gerak sehingga 140 km, tetapi kelajuan yang berkurang sementara Mode 3 memberikan laju paling tinggi, bersamaan dengan skuter enjin 110 cc biasa, tetapi jarak gerak akan berkurangan.

Perincian lain Metropolitan masih tidak boleh didedah, tetapi ia juga dilihat menggunakan motor elektrik yang terletak di luar, bukannya di dalam hab seperti kebanyakan skuter elektrik lain. Dipasang di dalam negara, ia kini sedang menunggu kelulusan VTA daripada JPJ dan diberitahu akan dijual sebagai satu pilihan yang mampu milik, dengan harga “sekitar RM13,000.”

Berkenaan masalah risau dengan jarak gerak apabila menggunakan kenderaan elektrik, Legatus memberitahu, mereka kini dalam proses untuk melaksanakan projek infrastruktur awam perintis menggunakan Metropolitan. Ini akan membawa kepada khidmat penukaran bateri serta ekosistem mengecas kenderaan awam bagi pengguna EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required