Aksi drift di Jalan Genting Highlands – uji kehebatan sampai sanggup bahayakan keselamatan orang lain?

Aksi drift di Jalan Genting Highlands – uji kehebatan sampai sanggup bahayakan keselamatan orang lain?

Umum mengetahui, beberapa laluan di sekitar Genting Highlands dan kawasan berhampirannya memiliki laluan yang cukup digemari oleh peminat pemotoran. Memang ramai ‘kaki motor’ dan ‘kaki kereta’ suka menguji kehebatan jentera dan ‘kepakaran’ pemanduan di laluan yang berbukit dan berliku ini. Namun, sedarkah anda, adakalanya keterujaan untuk mempamerkan kehebatan jentera mahu pun ‘kepakaran’ pemanduan anda itu boleh mengundang padah?

Baru-baru ini, ada video yang tular menerusi aplikasi TikTok yang memaparkan sebuah jentera dipandu dengan aksi drift di laluan berliku menuruni Jalan Genting Highlands. Pada awal rakaman, si gadis yang berada dalam video terbabit kononnya mahu merakamkan aksi tiktok di bahu jalan di laluan terbabit. Sedang rakaman tersebut dibuat, kedengaran ada bunyi kuat sebelum muncul sebuah Nissan Skyline berwarna hitam yang bergerak solo menuruni laluan tersebut dengan aksi drift!

Malah aksi drift ini turut membuatkan sebuah Toyota Hilux berwarna hitam terpaksa pantas berhenti di bahu jalan semata-mata untuk ‘memberikan laluan’ kepada Skyline terbabit. Mujur di situ ada bahu jalan yang agak besar, yang sering menjadi port untuk orang ramai berhenti sejenak bagi merakamkan pemandangan di kawasan sekeliling.

Aksi drift di Jalan Genting Highlands – uji kehebatan sampai sanggup bahayakan keselamatan orang lain?

Seandainya ada kenderaan lain sedang melalui jalan terbabit, kena pula jika pemandu yang cepat cemas atau gelabah, mungkin juga ada risiko kemalangan.

Walau kelihatan pemandu terbabit boleh ‘mengawal’ aksi drift tersebut dengan baik tetapi salah tetap salah kerana itu merupakan jalan yang turut digunakan oleh orang ramai ke/dari Genting Highlands, bukannya litar khas untuk mempamerkan ‘kehandalan’ sebegini.

Walau pun ada komen dari netizen menyatakan, laluan ini adalah ‘jalan persendirian’, jadi aksi sebegini tidak dianggap salah. Namun jika melibatkan keselamatan orang lain yang lalu lalang di laluan yang sama, adakah kita boleh ‘pejam mata’ saja. “Ala bukan dia ada langgar sesiapa pun…” itu antara komen yang dibaca di laman media sosial. Takkan nak tunggu ada yang kena langgar, baru nak cakap perbuatan itu salah? Macam-macam perdebatan antara netizen yang boleh dibaca di laman media sosial. Apa pun bagi kami, bukan begini cara terbaik untuk mempamerkan kehebatan anda melakukan aksi-aksi sedemikian.

Aksi drift di Jalan Genting Highlands – uji kehebatan sampai sanggup bahayakan keselamatan orang lain?

Menurut Seksyen 42 dan 43 di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333/87) menyatakan bahawa ‘pemandu yang memandu kenderaan bermotor di jalan raya secara melulu dan berbahaya serta memandu dengan tidak cermat dan tidak bertimbang rasa’ jika disabitkan kesalahan berhadapan dengan hukuman denda tidak kurang RM4,000 atau tidak lebih RM10,000, dan boleh juga dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 12 bulan.

Tapi sebagai seorang pemandu di jalan raya, jika ada kesedaran sivik dan rasa tanggungjawab ke atas orang lain dan sekeliling, sikap sebegini seharusnya tidak dilakukan. Kalau benar hendak mempamerkan kehebatan jentera dan aksi padu anda mengendalikan jentera, pergilah ke tempat yang dikhaskan atau pun yang lebih bersesuaian dan tidak merisikokan orang lain.

Selain boleh mengundang risiko, tindakan semberono atau sesuka hati sebegini juga boleh menarik perhatian orang lain untuk melakukan perkara yang sama, dan mungkin dilakukan di lokasi yang sama. Andai perkara ini tidak dipantau oleh pihak berkuasa, tidak hairanlah sekiranya ia menjadi ikut-ikutan, semata-mata dahagakan perhatian dan nak ‘test power’ tak bertempat.

@mahadewiaris87 Nasib kami masih selamat #driftcar #racecar #tiktokmalaysia #tiktokindonesia #fypdongggggggg @bellaluna_bell ? original sound – Mahadewiaris

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required