Perodua Alza D27A terbaru dalam teaser buat pertama kali — asas dari Toyota Avanza, enjin Dual VVT-i

Perodua Alza D27A terbaru dalam teaser buat pertama kali — asas dari Toyota Avanza, enjin Dual VVT-i

Walaupun belum ada apa-apa pengumuman rasmi daripada Perodua, bahang dari model MPV terbarunya yang bakal menggantikan Alza semakin terasa. Sudah banyak juga berita berkaitannya yang sudah boleh kita jangkakan, termasuk dengan membandingkan penawaran kembarnya di Indonesia, seperti Daihatsu Xenia dan Toyota Avanza terkini.

Dalam hantaran terbaru di laman Facebook rasmi Perodua, satu imeh terbaru MPV ini ditunjuk samar-samar, dengan tulisan “Inspired By Perodua Smart Build”, menunjukkan bahagian sisi kenderaan berkenaan dalam gelap. Jika ada yang terlepas pandang, Perodua Alza D27A 2022 telah dibuka untuk tempahan dan beberapa perinciannya juga sudah boleh diramalkan.

Model baru ini turut ditampilkan dalam sebuah video dengan tema teknologi yang sama, dengan beberapa bahagian boleh dilihat dengan jelas. Misalnya lampu utama dengan reflektor LED dengan jalur lampu melintang dalam klusternya — yang mungkin menjadi lampu isyarat juga. Lampu kabus pula tidak kelihatan bulat seperti pada Avanza, sebaliknya dalam bentuk bersegi.

Perodua Alza D27A terbaru dalam teaser buat pertama kali — asas dari Toyota Avanza, enjin Dual VVT-i

Di belakang, lampu belakang nampak mirip lampu pada Avanza, dengan bentuk L serta klusternya dihubung oleh perincian kemasan dengan logo Perodua di tengah. Bahagian dalaman pula kemungkinan ia akan mirip dengan apa yang ada pada Avanza.

Alza baru ini dijangka akan menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), ama seperti Ativa CKD serta Toyota Avanza/Daihatsu Xenia terbaru. Ia juga akan lebih besar berbanding model lamanya, walaupun jarak antar rodanya kekal 2,750 mm — lebih panjang daripada Proton Exora (+20 mm) tetapi lebih pendek daripada Mitsubishi Xpander (-25 mm).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required