Siri jelajah Baiki Cermin Hadapan Berjaya Sompo kini berlangsung di 1Utama – baiki berbanding ganti

Siri jelajah Baiki Cermin Hadapan Berjaya Sompo kini berlangsung di  1Utama – baiki berbanding ganti

Hari ini Berjaya Sompo telah melancarkan siri jelajah Baiki Cermin Hadapan di pusat membeli-belah One Utama, yang sedang berlangsung sehingga Ahad ini (19 Jun 2022). Tujuan penganjuran acara ini adalah untuk meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai berhubung dengan isu alam sekitar dan untuk mempromosikan penyelesaian yang lebih mesra alam, iaitu baikpulih cermin depan.

Menurut Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp Malaysia), rakyat Malaysia telah menghasilkan sejumlah 38,200 tan sisa setiap hari, yang berjumlah hampir 14 juta tan dalam setahun, dengan anggaran kos sekitar RM2 bilion.

Daripada jumlah tahunan itu, sisa kaca menyumbang 3.3% atau 460,000 tan metrik yang menelan belanja sekitar RM66 juta. Cermin depan diklasifikasikan sebagai sisa kaca dan lazimnya tidak boleh dikitar semula kerana penghasilan kelas berlamina dalam pembuatannya memerlukan penggunaan polyvinyl butyral (PVB) yang mengambil masa yang lama untuk terurai.

Oleh itu, kebanyakan cermin depan akhirnya ddibiarkan di tapak pelupusan sampah dan berakhir dengan isu alam sekitar. Menerusi siri jelajah Baiki Cermin Hadapan, Berjaya Sompo bekerjasama dengan Mobile Windscreen, Nanmar Motor Service, Dr. Cermin, DW Windscreen serta E. P. Ong Associates dan RSA Auto Network untuk menggalakkan orang ramai mengutamakan pembaikan daripada melupuskan cermin depan.

Acara itu turut mendapat sokongan Jabatan Alam Sekitar (JAS), yang mempromosikan kesedaran tentang kepentingan alam sekitar. Ini adalah satu lagi inisiatif Berjaya Sompo selaras dengan usaha ESG (persekitaran, sosial dan tadbir urus) yang sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari PBB.

Antara kebaikan membaikpulih cermin depan berbanding penggantian termasuk jumlah masa yang dijimatkan, kerana cip boleh dibaiki sepantas 30 minit. Berjaya Sompo mempunyai lebih 42 pembaikan panel cermin dengan 208 cawangan di seluruh negara untuk memberikan perkhidmatan terbaik buat pelanggannya.

“Skrin cermin diperbuat daripada pasir berbanding bahan lain, dan ia memerlukan banyak tenaga untuk menghasilkan cermin depan yang menyumbang kepada pencemaran. Membuang cermin depan walaupun cip kecil atau retak pada asasnya membuatkan ia akan terbiar di tapak pelupusan di mana ia akan kekal di sana untuk masa yang lama. Adakah kita benar-benar perlu menggantikan setiap cermin depan yang sumbing atau retak? Jawapannya adalah tidak perlu. Teknologi untuk membaiki cermin depan telah wujud selama bertahun-tahun,” kata Tan Sek Kee, CEO Berjaya Sompo.

Tambahnya lagi, “Jadi mengapa tidak membaiki cermin depan anda yang sumbing? Kita boleh menyumbang untuk mengurangkan pencemaran global dan perubahan iklim. Paling penting, anda menjimatkan premium insurans kerana membaiki cermin depan tidak memerlukan anda membayar premium tambahan selepas pembaikan berbanding menukar cermin depan anda. Kita boleh melindungi dunia dan dalam masa yang sama, terus berjimat cermat menyimpan wang titik peluh kita!”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required