Beli kereta, baru vs terpakai di M’sia — pro dan kontra

Ini soalan lazim yang kerap bermain dalam fikiran kalau sesiapa sedang mempertimbangkan untuk membeli kereta — nak beli kereta baru atau cari kereta terpakai?

Tarikan kereta baru dari bilik pameran memang sentiasa memikat, dan akan menjadikan anda pemilik pertama unit berkenaan. Sebaliknya, membeli kereta terpakai pula akan memberi kelebihan dari segi harga dengan perbezaan ketara; untuk itu, di sini kami senaraikan kelebihan dan kekurangan setiap satunya.

Kereta baru — kelebihan jaminan dan lebih lagi, dengan harga tinggi

Kelebihan pertama membeli kereta baru adalah anda akan mendapatkan kereta yang keluar dari kilang dan tidak ada sejarah dengan pemilik terdahulu. Anda juga akan menerima jaminan penuh dari pengeluar.

Sebahagiannya ada menawarkan servis percuma untuk satu tempoh masa, dan disebabkan ia kereta baru, ia akan berada dalam keadaan yang sangat baik dan jarang-jarang ada masalah besar.

Beli kereta, baru vs terpakai di M’sia — pro dan kontra

Sekiranya berlaku sebarang masalah, pelindungan jaminan membolehkan anda menghantarnya kepada pengedar tempat ia dibeli dan masalah itu akan diselesaikan secara percuma. Melalui cara ini, ia akan memberikan kelegaan dan keselamatan, terutamanya kepada pembeli kereta pertama atau bagi mereka yang kurang yakin menguruskan perihal penjagaan kereta.

Membeli kereta baru juga bermakna anda akan mendapat kelengkapan terkini yang ada untuk kereta terbabit, termasuklah kelengkapan keselamatan yang ditawarkan. Begitu juga dengan kelengkapan elektronik lainnya; bagi kereta baru, ia akan datang dengan senarai yang terkini. Tetapi semua ini datang dengan harganya; sebaik sahaja kereta meninggalkan bilik pameran, nilai serta harga jualan semulanya akan susut mendadak.

Kereta terpakai — Penjimatan harga dalam keadaan baru, stok tersedia

Kelebihan membeli kereta terpakai adalah ia membolehkan pembeli berjimat dengan harga untuk kenderaan yang relatif baru. Ada pemilik terdahulu yang telah menanggung susut harga berkenaan untuk anda. Harga pembeliannya lebih rendah, dan sekiranya nanti kereta tersebut ingin dijual dan mengambil kira tempoh penggunaannya, mudah untuk anda mendapatkan semula wang yang telah dibelanjakan itu.

Beli kereta, baru vs terpakai di M’sia — pro dan kontra

Kepelbagaian pula menjadi kelebihan kereta terpakai yang seterusnya. Melihat kepada kereta terpakai, pilihan untuk kenderaan yang tidak lagi dijual dalam pasaran sentiasa luas, memberikan anda lebih banyak pilihan sebagai tambahan kepada kereta terpakai yang agak baru itu. Tambahan pula, jika anda memang inginkan kereta dari generasi yang terdahulu atas alasan kereta baru tidak dibina dengan cara terdahulu, maka ini peluang yang baik untuk itu.

Dalam waktu sekarang pula, membeli kereta terpakai bermakna stoknya sentiasa tersedia. Pembukaan semula ekonomi dan larangan akibat pandemik sebelum ini menyebabkan permintaan terhadap kereta melonjak semula, dan itu membawa kesan lain — gangguan bekalan cip yang masih berlangsung ketika ini, membawa kepada tempoh menunggu yang lama. Ada sebahagian model kenderaan, anda perlu menunggu bertahun untuk mendapatkannya.

Namun, anda tidak perlu menunggu untuk mendapatkan kereta terpakai yang diidamkan. Stok semuanya tersedia depan mata, dan apa yang diperlukan hanyalah beberapa dokumen untuk pembelian, isi beberapa borang dan jika mengambil pinjaman bank, tunggu kelulusan bank. Jika anda membeli secara tunai, anda boleh terus bawa pulang kereta terbabit!

Beli kereta, baru vs terpakai di M’sia — pro dan kontra

Kos selenggara dan kadar faedah lebih tinggi; masalah tersembunyi lain

Dengan kelebihan harga jika membeli kereta terpakai, ada juga kekurangannya. Jika membeli dengan pinjaman bank, kereta lama memerlukan bayaran muka yang lebih tinggi, begitu juga dengan kadar faedahnya. Bergantung kepada tempoh pinjaman yang diambil, anda mungkin membayar lebih mahal untuk kereta terpakai berbanding kereta baru dalam tempoh masa panjang.

Keadaan sebenar kereta terpakai juga sukar untuk ditentukan, melainkan anda membawa bersama mekanik yang berpengalaman. Walaupun begitu, sesi pandu uji dan pemeriksaan kereta terpakai selalunya sangat ringkas, dan jarang anda akan dapat mengesan sebarang masalah yang ada dalam tempoh singkat itu. Kereta terpakai tidak datang dengan jaminan pengeluar, dan jika ada sebarang masalah atau alat yang perlu diganti, itu perlu dilakukan oleh pemilik seterusnya. Kereta terpakai juga lebih sukar untuk diinsurankan, terutama jika usianya sudah lebih 10 tahun.

Namun, ada cara lain untuk menguruskan hal ini ketika melibatkan pembelian kereta terpakai; anda boleh membeli dari myTukar Auto Fair 2022 yang akan berlangsung du Puchong South, dari 1-3 Julai. Acara akan datang ini adalah susulan kepada myTukar Auto Fair 2022 yang berlangsung di Plentong, Johor hujung minggu lalu.

Beli kereta, baru vs terpakai di M’sia — pro dan kontra

Kenderaan yang dibeli dari myTukar Auto Fair 2022 datang dengan jaminan bahawa semua kenderaan dengan myTukar Certified telah melalui pemeriksaan 160-poin, untuk memastikan tiada perubahan pada meter perbatuan, dan kenderaan bebas daripada kemalangan terus, kebakaran dan kerosakan akibat banjir. Selain itu juga, semua kereta di bawah myTukar Certified telah diberikan pembaharuan untuk memastikan keadaanya sangat memuaskan seperti baru.

Jika membeli kereta di acara berkenaan, ganjaran sehingga RM800,000 juga menanti. Anda boleh memenangi perjalan yang ditanggung sepenuhnya ke Sydney, Australia. Tawaran istimewa lain juga ada, termasuk kadar faedah serendah 1.88% untuk 150 tempahan pertama, dan hadiah cabutan bertuah bernilai RM12,000.

Untuk keselamatan semua ketika acara berlangsung, myTukar Auto Fair 2022 akan terus melaksanakan langkah pencegahan Covid-19; penjarakan sosial tidak lagi diwajibkan, tetapi pelitup muka perlu sentiasa digunakan sepanjang masa. Petugas juga akan kerap membersihkan kawasan acara, termasuk permukaan yang kerap disentuh serta kemudahan umum dan kereta yang dipamerkan juga.

Beli kereta, baru vs terpakai di M’sia — pro dan kontra

myTukar Retail Experience Centre di Puchong South terletak di tepi LDP (Lot 14225, KM 3.8) sebelum plaza tol Puchong Barat, jika anda datang dari IOI Mall dan Bandar Puteri. Sebelum tol, di sebelah kiri anda. Kotak oren misteri yang dilihat di myTukar Plentong juga akan berada di beberapa kawasan seluruh negara, imbas untuk tahu lebih lanjut!

Maklumat lanjut boleh didapati melalui laman web rasmi myTukar, atau layari pilihan luas kenderaan yang ada ketika ini di inventori myTukar dan lihat tawaran yang diberikan. Datanglah ke myTukar Auto Fair at the myTukar Retail Experience Centre – Puchong South dari 1-3 Julai nanti, 9.30 pagi hingga 9 malam setiap hari.

Anda juga boleh menghubungi saluran berikut:

Telefon : 03-7890 4499
WhatsApp : +6018-2249999
Emel: [email protected]

myTukar Retail Experience Centre – Puchong South
Lot 14225, KM 3.8,
Lebuhraya Damansara–Puchong,
47100 Puchong, Selangor.