Pihak berkuasa Jerman serbu pejabat Hyundai dan Kia – didakwa guna peranti pengubah tipu ujian emisi

Pihak berkuasa Jerman serbu pejabat Hyundai dan Kia – didakwa guna peranti pengubah tipu ujian emisi

Pejabat Hyundai dan Kia di Jerman telah diserbu oleh pihak berkuasa negara berkenaan pada Selasa lalu kerana kes yang melibatkan penipuan dalam ujian emisi, lapor Reuters.

Penipuan tersebut melibatkan sejumlah 210,000 unit model diesel yang dijual oleh kedua-dua jenama Korea berkenaan, didakwa menerima peranti pengubah haram yang digunakan di atas jalan raya oleh pejabat pendakwaraya negeri Frankfurt.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan, perisian sistem pengurusan enjin yang didakwa mengandungi peranti pengubah tersebut dibekalkan oleh Bosch dan Delphi, di mana kedua-dua jenama tersebut kini di bawah kumpulan Borgwarner.

Reuters turut melaporkan bahawa pendakwaraya di Frankfurt telah mengesahkan lapan lokasi milik Hyundai dan Kia di Jerman dan Luxembourg telah diserbu melibatkan isu yang sama dalam operasi yang dikoordinasi oleh agensi Kesatuan Eropah, Eurojust.

Pihak berkuasa Jerman serbu pejabat Hyundai dan Kia – didakwa guna peranti pengubah tipu ujian emisi

Jurucakap Hyundai telah pun mengesahkan serbuan tersebut dan menyatakan mereka kini sedang memberikan kerjasama terhadap pihak berkuasa, lapor agensi berita tersebut lagi.

Apa yang sedang di hadapi Hyundai dan Kia ini nampaknya hampir sama dengan skandal Dieselgate membabitkan Volkswagen Group pada 2015, apabila pihak berkuasa mengesan peranti pengubah dalam model-model diesel keluaran gergasi automotif Jerman berkenaan.

Peranti tersebut mampu mengesan situasi apabila kenderaan berkenaan masuk ke makmal untuk di uji, dan terus mengubah talaan enjin secara automatik agar memenuhi standard emisi yang dibenarkan, kemudian bertukar semula kepada talaan asal apabila dipandu di jalan raya.

Skandal Dieselgate ini telah menyebabkan Volkswagen kerugian berbilion dollar untuk membayar saman di pelbagai negara di seluruh dunia. Kemudian kaedah penipuan yang hampir sama turut dikesan digunakan oleh beberapa pengeluar lain termasuk Mercedes-Benz dan lain-lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required