Perodua Alza 2022 – harga tanpa cukai SST terdedah

Perodua Alza 2022 – harga tanpa cukai SST terdedah

Perodua Alza 2022 dilancarkan pada 20 Julai lalu, tetapi dengan tempahannya telah pun dibuka sejak 23 Jun, 30,000 pembeli dapat menerima MPV ini dengan harga tanpa cukai jualan, yang diberi oleh kerajaan untuk semua kenderaan baru yang ditempah sebelum 30 Jun dan didaftarkan sebelum 31 Mac tahun depan.

Alza 2022 ditawarkan dalam tiga varian, dengan harga yang diumumkan sewaktu pelancaran adalah RM62,500 untuk 1.5L X, RM68,000 untuk 1.5L H dan RM75,500 untuk varian paling tinggi 1.5L AV. Semua harga ini adalah tidak termasuk insurans, dan dikira sekali dengan cukai jualan kerana diumumkan selepas 30 Jun.

Sekarang, melalui satu dokumen yang kami saksikan sendiri, kami sudah tahu berapa pengecualian cukai yang diberi untuk Alza 2022. Di dalamnya tertulis pengecualian SST untuk Alza X adalah RM790, Alza H RM920 dan Alza AV RM1,170.

Daripada situ, kita boleh tahu pelanggan yang membuat tempahan awal bagi MPV ini, sebelum 30 Jun membayarnya dengan harga RM61,710 untuk varian X, RM67,080 untuk H dan RM74,330 untuk AV. Meskipun jumlah ini nampak seperti tidak terlalu banyak, ia tetap sesuatu bagi sesetengah orang. Dalam dokumen itu juga tertulis bahawa pengecualian cukai tersebut diberi melalui “diskaun Penjana”, dan jumlah tersebut ditolak daripada harga atas jalan (OTR) yang tersenarai dalam sistem tempahan mereka.

Selain daripada itu, kami juga dapat melihat dalam dokumen itu bahawa dua kriteria utama perlu diambil kira untuk mendapatkan pengecualian cukai ini, iaitu tiada perubahan pada tempahan (perlu dibuat oleh pelanggan yang sama) dan tiada perubahan varian.

Ini bermakna, sekiranya perincian peribadi anda tidak betul, atau anda membuat keputusan untuk menukar kepada varian lain, pengecualian SST itu akan terbatal. Selain daripada itu, jika permohonan pinjaman anda tidak lulus dan anda mahu menukar kepada nama individu lain, pengecualian cukai itu juga tidak akan diberi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required