Petronas kekal sebagai jenama paling bernilai di Malaysia buat 12 tahun berturut-turut – Brand Finance

Petronas kekal sebagai jenama paling bernilai di Malaysia buat 12 tahun berturut-turut – Brand Finance

Petronas telah mengekalkan kedudukannya sebagai jenama paling bernilai di Malaysia buat 12 tahun berturut-turut, menurut konsultan penilaian jenama, Brand Finance.

Di mana nilai jenama bagi Petronas telah meningkat kukuh sebanyak 13% kepada US$13.6 bilion (RM60.6 bilion), lebih tiga kali ganda berbanding Genting yang berada di kedudukan kedua. Nilai jenama bagi Genting meningkat sebayak 44% kepada US$4.5 bilion (RM20 bilion).

Secara keseluruhannya, nilai bagi semua jenama teratas di Malaysia menunjukkan peningkatan selepas negara kita kembali aktif dalam sektor ekonomi setelah ‘diserang’ pandemik Covid-19. Mengikut kajian, nilai bagi 100 jenama paling bernilai di Malaysia meningkat sebanyak 21% pada tahun 2022, naik dari US$44.4 bilion (RM197 bilion) ke US$53.7 bilion (RM239 bilion).

Petronas kekal sebagai jenama paling bernilai di Malaysia buat 12 tahun berturut-turut – Brand Finance

Jenama yang berada dalam senarai 10 kedudukan tertinggi ialah Genting (di kedudukan kedua)
Maybank (ke-3), CIMB Bank (ke-4), Tenaga Nasional (ke-5), Sime Darby (ke-6), Public Bank (ke-7), Maxis (ke-8), Air Asia (ke-9) dan Telekom Malaysia (ke-10).

“Jenama berprestasi tinggi dalam sektor minyak dan gas, perbankan dan telekomunikasi, termasuk Petronas, Maybank, dan Affin Bank, terus berinovasi menggunakan transformasi digital dan menebus kerugian yang ditanggung semasa pandemik COVID-19,” kata Pengarah Urusan Brand Finance Asia Pasific Alex Haigh.

Menurut syarikat tersebut, agenda kemampanan Petronas dan peningkatan permintaan terhadap produk terasnya menjadi penyumpang kepada pertumbuhan nilai jenamanya. Selain daripada mengukuhkan portfolio pertumbuhannya, firma minyak dan gas negara itu juga menyasarkan untuk mencapai matlamat pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050.

Baru-baru ini, Petronas telah memperkenalkan entiti baharu, Gentari Sdn Bhd bertujuan untuk mempercepatkan penggunaan dan pengkomersialan tenaga bersih. Malahan Petronas juga berhasrat untuk menjadi penyedia penyelesaian mobiliti hi­jau pilihan, menyokong ekosistem kenderaan elektrik (EV) dengan menguasai 10% bahagian pasaran atau sekitar 25,000 poin pengecasan berdasarkan anggaran semasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required