Jualan Perodua naik 42% pada Ogos; Bezza model paling laris, kilang catat produksi tertinggi untuk 2022

Jualan Perodua naik 42% pada Ogos; Bezza model paling laris, kilang catat produksi tertinggi untuk 2022

Dengan masalah berkaitan pandemik yang menjejaskan industri automototif tempatan dilihat semakin pulih, Perodua kini nampaknya mula menunjukkan prestasi sebenarnya – sepanjang bulan Ogos 2022, Perodua telah mencatatkan jualan sebanyak 26,039 unit, atau hampir 42% lebih tinggi berbanding jualan Julai sebanyak 18,346 unit!

“Pihak Perodua akan berusaha untuk meningkatkan lagi angka ini demi mengurangkan masa menunggu para pelanggan kami,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad. Beliau turut menyatakan bahawa bulan lalu Perodua turut mencapai tahap pengeluran terbaik tahun ini dengan mencatatkan jumlah produksi sebanyak 28,036 unit.

Dari jumlah jualan berkenaan, Bezza menjadi model terlaris Perodua untuk bulan Ogos 2022 dengan 6,808 telah berjaya diserahkan kepada pelanggan. Ia diikuti oleh Myvi sebanyak 6,252 unit dan Axia sebanyak 4,857 unit. Perodua turut mengumumkan bahawa sehingga kini, sebanyak 7,682 MPV Perodua Alza generasi kedua telah diserahkan kepada pelanggan setakat ini selepas ia dilancarkan pada 20 Julai lalu.

Menurut Zainal, peningkatan dalam pengeluaran dan pendaftaran Perodua bulan Ogos adalah disebabkan masalah gangguan bekalan cip semikonduktor dan juga kekurangan pekerja pada peringkat operasi pembekal yang telah dapat diselesaikan. Beliau turut menyatakan bahawa Perodua juga kini sedang mengkaji kesan peningkatan harga bahan mentah pada masa sekarang serta sedang bekerjasama dengan syarikat-syarikat pembekal komponen bagi mengatasi isu kenaikan kos yang sedang melanda.

Perodua memberitahu bahawa jualannya dari Januari hingga Ogos tahun ini telah melonjak sebanyak 63.7% kepada 171,728 unit berbanding 104,933 unit pada tempoh sama tahun lalu. “Kenaikan jualan ini disebabkan oleh perintah berkurung yang dikuatkuasakan dari 1
Jun 2021 hingga 15 Ogos 2021 untuk membendung penularan kes Covid-19 pada masa itu,” tulis kenyataan yang dikeluarkan.

“Dari Januari hingga Ogos tahun ini, Perodua Myvi masih kekal model paling laris kami di mana 48,658 unit telah didaftarkan, diikuti Bezza sebanyak 39,642 unit dan Axia sebanyak 37,013 unit,” tambah Zainal lagi.

Dengan jumlah jualan yang dicatatkan setakat ini, Perodua dijangka bakal menepati sasaran jualannya tahun ini iaitu 247,800 unit. Sekiranya sasaran berkenaan berjaya dicapai, Perodua akan mencatatkan satu lagi rekod jualan baharu kerana setakat ini jualan tahunan paling tinggi pernah dicatatkan syarikat tersebut adalah 240,314 unit dibuat pada tahun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required