Renault Megane RS bakal ditamatkan pengeluarannya menjelang 2023 untuk beri laluan kepada model EV

Renault Megane RS bakal ditamatkan pengeluarannya menjelang 2023 untuk beri laluan kepada model EV

Selamat tinggal, Renault Megane RS. Portal automotif Australia, Drive melaporkan bahawa hot-hatch yang menjadi seteru utama kepada Honda Civic Type R berkenaan bakal dihentikan pengeluarannya tahun hadapan dan akan digantikan dengan model elektrik penuh (EV).

Menurut Renault Australia, Megane RS akan terus diproduksi dan dijual sehingga 2023 untuk pasaran seperti Australia, tetapi penghasilannya akan ditamatkan sebelum tamat tahun hadapan.

“[Megane RS] tidak akan ditawarkan lagi selepas berakhir tahun hadapan. Permintaan untuk hot-hatch di Eropah semakin berkurangan [kerana] ia boleh digantikan dengan kereta elektrik, dan logik untuk beralih [ke EV],” kata pengurus besar Renault Australia Glen Sealey.

Megane RS bakal digantikan dengan Megane E-Tech Electric, iaitu model elektrik penuh yang diasaskan dari platform CMF-EV, asas yang sama dengan SUV elektrik Nissan Ariya. Sealey menyatakan bahawa Megane E-Tech Electric ini akan bersaing terus dengan model-model EV Volkswagen iaitu ID.3 dan ID.4.

Renault Megane RS bakal ditamatkan pengeluarannya menjelang 2023 untuk beri laluan kepada model EV

Generasi terkini Renault Megane RS diperkenalkan pada September 2017, diasaskan dari Megane hatchback generasi keempat. Walaupun dijana oleh enjin 1.8 liter turbo berbanding unit 2.0 liter turbo pada generasi sebelumnya, model ini dibekalkan kuasa yang lebih besar iaitu 279 PS dan tork maksima 390 Nm ketika dilancarkan buat pertama kali.

Selain kotak gear manual enam-kelajuan, Megane RS terbaharu ini turut hadir dengan pilihan kotak gear klac berkembar automatik EDC yang memberikan tukaran gear jauh lebih pantas. Malah model ini juga menerima sistem stereng 4Control untuk roda belakang bagi membolehkan ia meredah selekoh dengan kelajuan lebih tinggi.

Versi paling hardcore Megane RS untuk generasi ini iaitu Trophy R juga masih memegang gelaran kereta pacuan hadapan paling pantas di litar Nürburgring, dan belum mampu dirampas semula oleh saingan rapatnya iaitu Honda Civic Type R.

Ia kemudiannya hadir dalam versi facelift, diperkenalkan dalam varian RS 300 dengan enjin yang dipertingkat, mengerah 300 PS bersama tork maksima 420 Nm untuk model dengan kotak gear EDC (hanya 400 Nm bagi model manual enam-kelajuan). Model ini telah diperkenalkan di Malaysia dalam versi Trophy pada Mac 2021, dijual pada harga RM326k ketika itu.

GALERI: Renault Megane RS 300 Trophy facelift 2021 di Malaysia

GALERI: Generasi Renault Megane RS di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required