SPYSHOT: Nissan Ariya EV dijumpai di Segambut – bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi?

SPYSHOT: Nissan Ariya EV dijumpai di Segambut – bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi?

Februari lalu, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) seolah-olah memberikan bayangan bahawa SUV elektrik penuh Nissan Ariya bakal dilancarkan pada pasaran tempatan, dengan menampilkan model yang telah diperkenalkan pada peringkat global pada Julai 2020 tersebut dalam iklan sambutan Tahun Baharu Cina mereka.

Hari ini, SUV berkenaan dilihat dibawa menggunakan trak pengangkut di kawasan Segambut, yang mungkin menandakan tarikh pelancarannya semakin hampir. Walaupun ditutup dengan plastik pembalut, ia masih lagi mendedahkan warna Akatsuki Copper dan rekaan rim yang unik untuk Ariya.

ETCM tidak asing dalam memperkenalkan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. Sebelum ini syarikat berkenaan sudahpun menjadi perintis dalam membawa model EV menerusi pengenalan Nissan Leaf generasi pertama pada 2012, serta model-model EV dari Renault seperti Zoe dan Twizy.

SPYSHOT: Nissan Ariya EV dijumpai di Segambut – bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi?

Untuk Ariya, ia dihasilkan dengan dimensi 4,595 mm panjang, 1,850 mm lebar, 1,655 mm tinggi serta jarak roda sejauh 2,775 mm. Bagi memudahkan anda membayangkan, Ariya adalah sedikit pendek dan sedikit rendah berbanding X-Trail, tetapi lebih lebar dan menampilkan jarak roda lebih jauh berbanding SUV petrol segmen-C berkenaan.

Ariya ditawarkan dengan dua pilihan pek bateri lithium ion iaitu 63 kWj dan 87 kWj (kedua-duanya menerima sistem penyejukkan aktif), serta pilihan dalam versi pacuan dua roda atau pacuan semua roda.

Bagi model 2WD, motor elektrik hanya dibekalkan pada gandar hadapan bagi memacu hanya roda hadapan, dan ia lebih fokus untuk penggunaan ekonomi dan jarak gerak lebih jauh. Model 2WD dengan bateri 87 kWj memberikan jarak gerak paling jauh iaitu sehingga 610 km. Model ini menerima motor elektrik lebih berkuasa iaitu 178 kW (239 hp), berbanding hanya 160 kW (215 hp) pada versi dengan bateri 63 kWj.

Ariya paling laju ditawarkan adalah dari versi pacuan semua bersama bateri 87 kWj. Untuk versi ini, ia diberikan dua buah motor elektrik dengan kuasa keseluruhan 290 kW (388 hp), membolehkan SUV ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.1 saat.

Buat masa sekarang, Nissan Ariya dijual pada pasaran Jepun bermula dengan varian 2WD 66 kWh berharga 6,600,000 yen (RM219k), diikuti varian 2WD 91 kWh berharga 7,400,800 yen (RM245k). Model pacuan semua roda pula bermula dengan varian e-4ORCE AWD 66 kWh berharga 7,200,600 yen (RM239k), serta varian paling berkuasa e-4ORCE AWD 91 kWh dijual pada harga 7,900,200 yen (RM262k).

Dengan pengecualian duti dan eksais untuk EV yang diberikan kerajaan, harga Ariya untuk pasaran Malaysia dijangka tidak jauh berbeza dengan pasaran Jepun – mungkin tambahan sekitar 10% untuk SST?

GALERI: Nissan Ariya EV

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required