Nissan Ariya terselit dalam video CNY ETCM – SUV EV bakal dilancar untuk pasaran Malaysia tahun ini?

Nissan Ariya terselit dalam video CNY ETCM – SUV EV bakal dilancar untuk pasaran Malaysia tahun ini?

Selepas lama diam, tahun ini Nissan mungkin kembali aktif dalam pasaran Malaysia kerana dalam video Tahun Baru Cina (CNY) yang dikeluarkan oleh Edaran Tan Chong Motor, bukan sahaja ada crossover Kicks, tetapi juga SUV elektrik Ariya.

Bahagian hadapan kenderaan itu muncul pada penghujung video, memberi gambaran seakan ia juga tercalon sebagai model yang akan diperkenalkan tahun ini. Sebenarnya, berita tidak rasmi ketibaan Ariya ke dalam pasaran juga pernah tersebar pada tahun 2020, tetapi ia dikhabarkan mengalami masalah untuk penetapan harga.

Memandangkan petunjuk ketibaannya telah disiarkan secara meluas, masalah itu mungkin telah diatasi, besar kemungkinan kerana pengecualian cukai yang diberikan oleh kerajaan dan menjadikannya lebih kompetitif. Di Jepun, model standard Ariya dijual bermula pada harga lima juta jen (RM183,000) selepas subsidi kerajaan, dan daripada situ, kita boleh menjangka di manakah tahapnya apabila tiba di Malaysia nanti.

Ariya adalah model elektrik penuh kedua yang dijual secara besar-besaran oleh Nissan selepas Leaf, dan dijual dalam empat varian dengan kapasiti bateri 63 kWh dan 87 kWh. Sistem pacuan pula disediakan dalam pilihan pacuan dua roda hadapan atau semua roda.

Varian yang menggunakan bateri 63 kWh dan satu motor elektrik mampu menghasilkan kuasa 160 kW (215 hp) dan tork 300 Nm, dengan jarak gerak sehingga 450 km dan masa pecutan 0-100 km/j dalam masa 7.5 saat. Apabila menggunakan bateri 87 kWh pula, ia mampu menghasilkan 178 kW (239 hp), tetapi disebabkan berat yang lebih, waktu pecutan menjadi lebih perlahan 0.1 saat sementara jarak gerak pula adalah 610 km.

Bagi varian e-4ORCE AWD yang menggunakan dua motor pula, pakej bersama bateri 63 kWh menghasilkan 250 kW (335 hp) dan 560 Nm, masa pecutan 0-100 km/j 5.6 saat dan jarak gerak sehingga 430 km. Apabila dipadankan bersama bateri 87 kWh pula, ia menghasilkan 290 kW (388 hp) dan 600 Nm, masa pecutan 0-100 km/j 5.1 saat dan jarak gerak 580 km. Di Jepun, kenderaan ini boleh dicas menggunakan pengecas pantas 130 kW CHAdeMO dan memberikan tambahan jarak gerak 375 km selepas dicas 30 minit.

GALERI: Nissan Ariya pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required