Nissan Kicks 2022 dalam iklan untuk pasaran Malaysia — pesaing baru Proton X50 dengan e-Power hibrid

Nissan Kicks 2022 dalam iklan untuk pasaran Malaysia — pesaing baru Proton X50 dengan e-Power hibrid

Nissan Kicks mungkin diperkenalkan untuk pasaran tempatan tahun ini, sekiranya video sempena CNY oleh Edaran Tan Chong Motor baru-baru ini boleh menjadi petunjuk. Crossover segmen B berkenaan pernah disebut pertama kali pada 2018 untuk pasaran di sini, tetapi tidak diberikan tempoh pengenalan yang jelas.

Sejak itu, model berkenaan telah diberikan facelift pada 2020 dan kini dijual di Thailand, yang mana ia ditawarkan dengan sistem janaan hibrid e-Power. Di Thailand, sistem berkenaan merangkumi enjin HR12DE 1.2 liter tiga-silinder petrol yang menghasilkan 79 PS dan 103 Nm tork yang tertindak hanya selaku generator bagi bateri 1.57 kWh yang terletak di bawah kerusi depan.

Bateri berkenaan menghantarkan kuasa kepada motor elektrik EM57 dengan 129 PS (95 kW) dan 260 Nm yang memacu roda hadapan. Dengan tetapan ini, enjin langsung tidak menyediakan pacuan sama sekali, dan hanya motor elektrik bertanggungjawab untuk menggerakkan kenderaan.

Daripada apa yang dapat dilihat dalam video pendek ini, nampaknya pasaran kita juga akan menerima Kicks dengan sistem e-Power juga. Di pasaran lain, model ini turut ditawarkan dengan sistem janaan bukan hibrid, termasuk dengan enjin HR16DE 1.6 liter NA petrol di Amerika Syarikat, sementara di China ada juga dengan enjin HR15DE 1.5 liter NA.

Sekiranya Kicks diperkenalkan nanti, ia akan bersaing dengan Proton X50, Honda HR-V, Toyota Corolla Cros, Mazda CX-3 dan Hyundai Kona. Daripada semua model tersebut, hanya Corolla Cross dan HR-V ada dalam varian hibrid, sementara Kona juga ada dalam varian elektrik sepenuhnya. Adakah Kicks bakal membawakan persaingan yang menarik nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required