Nissan Kicks 2020 dilancar di Jepun – dari RM110k

Nissan Kicks 2020 dilancar di Jepun – dari RM110k

Nissan Kicks facelift 2020 telah pun dilancarkan di Jepun, sebulan selepas SUV segmen-B yang dipertingkatkan ini diperkenalkan di Thailand. Hadir dengan dua varian – X dan X Two Tone Interior Edition – Kicks ditawarkan dengan harga bermula 2,759,900 yen (RM110k) hingga 2,869,900 yen (RM114k).

Kicks versi Jepun ini dijanakan oleh enjin yang sama dengan unit yang dijual di Thailand iaitu HR12DE 1.2 liter tiga-silinder petrol, dengan generator untuk menggerakkan bateri 1.57 kWh yang ditempatkan di bawah tempat duduk hadapan. Enjin ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 79 PS pada 5,400 rpm dan tork 103 Nm pada 4,400 rpm.

Sistem penggerak utama penjana kuasa ini ialah motor elektrik dengan kuasa 95 kW, yang boleh memberikan 129 PS dan tork 260 Nm. Pacuannya disalurkan ke roda hadapan, dan enjin pembakaran dalamannya hanya berfungsi sebagai penambah julat tulen sahaja untuk aplikasi ini.

Nissan Kicks 2020 dilancar di Jepun – dari RM110k

Terdapat empat mod pemanduan diberikan termasuklah Smart, Eco, Normal dan EV. SUV ini menggunakan sistem shift-by-wire dan fungsi One-Pedal yang membolehkan pemandu untuk memecut dan melewatkan pecutan (menerusi brek regeneratif) dengan menggunakan pedal pendikit, seperti mana model semasa Leaf.

Bagi aspek rekaannya, SUV kompak ini dipadankan dengan gril radiator V-motion yang lebih menyerlah bampar hadapan yang sporty dengan corong pengambilan pada kedua-dua sisi dan disambungkan ke lampu kabus, tiang-A berwarna hitam dengan efek bumbung terapung dan lampu belakang baharu dengan grafik pencahayaan bentuk-boomerang.

Terdapat 13 warna luaran pilihan untuk pasaran Jepun, termasukkah sembilan warna monotone dan empat pilihan dua tona. Warna utama sudah tentulah dua-tona Premium Horizon Orange dengan Pure Black, yang dipadankan dengan upholstery dalaman Orange Tan.

Bagi ruang dalamannya pula, tidak banyak perubahan dilakukan untuk kabinnya. Masih kelihatan agak sama dengan model terdahulu cuma sedikit semakan terkini dilakukan termasuk rekaan baharu bagi roda stereng dan konsol tengah dengan memberikan tuil gear dan kawalan penjana kuasa yang lebih spesifik.

Varian X menerima campuran material kain dan kulit sintetik, sementara X Two-Tone Interior Edition dipadankan dengan kemasan yang lebih menyerlah. Nissan berkata Kicks turut menawarkan ruang kabin yang terbaik – dengan 600 mm bagi ruang lutut , 85 mm ruang kepala dan ruang but sehingga 423 liter. Tempat duduk “Zero Gravity” juga didatangkan secara standard, dengan tempat duduk belakang boleh dibaring atau digerakkan menerusi tuil yang boleh ditarik.

Untuk keselamatan, kedua-dua varian dilengkapi dengan sistem keselamatan Pro Pilot yang merangkumi Intelligent Cruise Control, Rear Cross Traffic Alert, Around View Monitor, Autonomous Emergency Braking, Intelligent Ride Control, Moving Object Detection, Intelligent Forward Collision Warning, Driver Attention Alert, Intelligent Trace Control, cermin pandang belakang digital dan Amaran Titik Buta. Ia juga diberikan fungsi “SOS call” untuk situasi kecemasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required