Akhirnya, kita bakal tiba lagi di kitaran Pilihanraya Umum ke-15 yang akan datang, susulan pembubaran parlimen yang diumumkan sebelum ini. Terbaru, Perdana Menteri sementara, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah pun mengumumkan tarikh Pilihanraya Umum ke-15 bakal berlangsung pada 19 November 2022.

Tempoh ini tidaklah terlalu lama dari sekarang, dan tentunya ramai yang merancang untuk pulang mengundi ke tempat masing-masing. Sebahagian akan gunakan pengangkutan awam, dan sebahagian lagi tentulah akan memandu, seperti selalu. Memang sangat disarankan semua daripada kita pulang untuk mengundi dan membuat pilihan terbaik yang dirasakan ada. Tetapi, ada satu lagi hal yang tak kalah penting juga — keadaan kereta bagi yang akan memandu sendiri nanti.

Oleh kerana hari mengundi bagi PRU hanya sehari dan jatuh pada hari yang sama untuk semua yang terlihat, makan boleh dijangkakan keadaan trafik atas jalan akan jadi sangat banyak. Jadi, jika anda perlu menempuh perjalanan jauh untuk tujuan ini, makan tidak boleh tidak, kereta anda juga perlu dipersiap dan dipersedia untuk keadaan itu.

Sekiranya kereta anda sudah mendekati tempoh servis berikutnya, maka segeralah berbuat demikian sebelum balik mengundi. Ini untuk memastikan semuanya diperiksa — minyak enjin ditukar, pad brek dinilai, radiator dan coolant dipastikan berada pada tahap yang baik dan sebagainya. Kalau ada sebarang masalah yang dapat dikenal pasti, maka perbaiki semuanya. Tahap kesihatan bateri juga jangan dilupakan, itu sangat penting.

Ramai juga pemilik kenderaan yang kerap mengabaikan keadaan tayar kereta mereka. Tak kira kereta anda semahal apa pun, bahagian yang bersentuhan dengan permukaan jalan hanyalah tayar. Jadi, kalau keadaan kereta selalu dipastikan baik, tayar lebih-lebih lagi perlu diberi yang paling baik mengikut kemampuan. Jangan kedekut untuk tukar tayar yang bagus.

Mengapa perlu memastikan semua aspek ini? Sebab, kereta yang diselenggara dengan baik mengurangkan risiko rosak di tengah jalan. Tambahan untuk urusan terhadap negara sepenting untuk mengundi ini, pastilah kita inginkan semua urusan kita juga berjalan lancar. Untuk tidak dapat mengundi kerana terpaksa bersidai di tepi jalan pada hari mengundi kerana kereta rosak adalah satu perkara yang sia-sia. Jadi, buat persiapan awal untuk kereta anda, dan selamat mengundi!