Honda Vario 160 di Litar Sepang – tanda pelancaran?

Honda Vario 160 di Litar Sepang – tanda pelancaran?

Honda Vario 160, yang pertama kali diperkenalkan kepada dunia di Indonesia Februari lalu nampaknya sudah tiba di Malaysia, tetapi belum dilancarkan secara rasmi untuk jualan. Tiada sebarang petunjuk yang dikeluarkan oleh Boon Siew Honda untuk pelancaran model ini, namun kehadirannya di tapak pameran Honda di Litar Sepang boleh diambil sebagai petanda.

Vario 160 ini walaupun masih nampak familiar, keseluruhan panel badan sebenarnya adalah baru dan anda boleh nampak perbezaan utamanya pada bahagian panel dada. Kemudiannya, masalah utama Vario yang kelihatan ‘tergantung’ sebelum ini juga sudah diatasi dengan rekaan fender baru, bersama tayar yang lebih tebal (100/80 di hadapan dan 120/70 di belakang). Saiz rim itu sendiri masih lagi 14 inci, seperti sebelum ini, tetapi ia menggunakan rekaan serta warna baru.

Melalui namanya, kita sudah boleh tahu Vario 160 menggunakan enjin yang lebih besar. Daripada 149.3 cc, kapasiti enjin satu silinder, suntikan bahan api, dengan sistem penyejukan cecair ini telah ditingkatkan kepada 156.9 cc dan menggunakan nisbah mampatan 12:1 (sebelum ini 10.6:1). Hasilnya, ia dapat menghasilkan kuasa 15.4 PS pada 8,500 rpm dan 13.8 Nm tork pada 7,000 rpm (sebelum ini 13.1 PS dan 13.4 Nm).

Satu lagi peningkatan menarik yang diberikan oleh Honda pada Vario 160 adalah pada sistem brek. Selain versi CBS yang menggunakan padanan brek cakera hadapan dan dram di belakang seperti sebelum ini, Vario 160 turut ditawarkan di Indonesia dengan versi ABS yang bukan sahaja memberikan tambahan sistem keselamatan elektronik itu sahaja, tetapi dipadankan bersama brek cakera di belakang.

Bahagian lain masih kelihatan sama, termasuklah panel meter LCD, tangki bahan api 5.5 liter, fork teleskopik di hadapan, satu penyerap hentak di belakang dan ruang simpanan di bawah tempat duduk. Skuter ini turut didatangkan dengan sistem tanpa kunci serta pengecas USB di bahagian poket simpanan di bawah pemegang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required