VIDEO: Honda Civic RS e:HEV 2022 — RM166,500

VIDEO: Honda Civic RS e:HEV 2022 — RM166,500

Honda Civic RS e:HEV 2022 yang dilancarkan semalam untuk pasaran tempatan meneruskan lagi penawaran Honda Malaysia dalam segmen kenderaan berteknologi hibrid ketika ini. Ini bukanlah hal baru yang dilakukan syarikat itu, kerana Civic Hybrid yang pertama sekali sudah diperkenalkan di Malaysia sejak tahun 2007 dahulu.

Dalam penawarannya bagi tempoh dua tahun kebelakangan ini juga dapat dilihat perkembangan yang sama: Honda City sedan dan hatchback kedua-duanya dihadirkan dalam varian hibrid. Dan, model terbaru yang diperkenalkan untuk pasaran tempatan, HR-V juga mengikut langkah yang sama — hibrid sebagai penawaran paling lengkap, paling canggih dan paling mahal antara kesemuanya.

Dan kini, corak yang sama diteruskan oleh Civic RS e:HEV 2022, yang dijual pada harga RM166,500. Jika dibandingkan dengan Civic RS petrol sebelum ini (yang dijual pada harga RM151k), beza harga yang terlibat adalah sekitar RM16k. Jadi apa kelebihan dan pertambahan ciri yang ada pada model hibrid ini? Dan adakan ia berbaloi dengan pertambahan harga tersebut.

Antara perkara unik dan perlu disebutkan adalah, Civic hibrid ini merupakan Honda yang pertama di sini yang menggunakan enjin 2.0 liter empat-silinder kitaran Atkinson dengan sistem suntikan bahan api terus berkuasa 143 PS (139 hp) dan tork maksima 189 Nm, bersama dua buah motor elektrik. Ia berfungsi sama dengan sistem 1.5L i-MMD pada City dan HR-V hibrid, di mana enjin petrol yang dibekalkan dalam kebanyakkan masa hanya berfungsi sebagai generator untuk mengecas bateri.

Sebuah motor bersaiz kecil dipadankan terus pada aci engkol berfungsi untuk menghidupkan enjin, manakala motor utama yang memacu roda hadapan pula dibekalkan kuasa 184 PS (181 hp atau 135 kW) dan tork maksima 315 Nm. Ada masa-masa tertentu motor elektrik berkenaan turut bergabung tenaga dengan enjin petrol, dan sebab itulah ia masih diberikan transmisi E-CVT.

Untuk tahu perbezaan dan kelaian Civic hibrid ini berbanding versi petrolnya, tonton video ringkas yang kami sediakan ini. Antara keduanya memang nampak sama, tapi “isi” dan prestasi agak jauh berbeza.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required