Honda Vario 160 yang sebelum ini dilancarkan di pasaran Indonesia Februari lalu, diikuti Thailand pada bulan April (menggunakan nama Click 160) kini dilancarkan oleh Boon Siew Honda Sdn Bhd untuk pasaran Malaysia pada harga RM9,998 untuk warna Vivacity Red, Pearl Nightfall Blue dan Sword Silver Metallic, sementara warna Mat Charcoal Grey Metallic dijual pada harga RM10,298.

Peningkatan utama pada Vario 160 ini jika dibandingkan dengan Vario sebelum ini adalah pada bahagian enjin, di mana ia sekarang menggunakan unit satu silinder penyejukan cecair 157 cc (sebelum ini 149.3 cc) dengan nisbah mampatan 12:1 (sebelum ini 10.6:1). Hasilnya, ia dapat menghasilkan kuasa 15.4 PS pada 8,500 rpm dan 13.8 Nm tork pada 7,000 rpm (sebelum ini 13.1 PS dan 13.4 Nm), dihantar kepada roda belakang melalui transmisi CVT.

Panel badan skuter ini juga berubah secara menyeluruh, dengan semua bahagian adalah baru. Kemudiannya, masalah utama Vario yang kelihatan ‘tergantung’ sebelum ini juga sudah diatasi dengan rekaan fender baru, bersama tayar yang lebih tebal (100/80 di hadapan dan 120/70 di belakang) untuk membaluti rim 14 inci dengan rekaan barunya.

Sementara negara jiran mendapat dua versi Vario, iaitu yang dilengkapi brek CBS dan ABS, pasaran Malaysia pula cuma menerima satu versi, iaitu yang dilengkapi ABS single-channel untuk brek cakera hadapan. Brek belakang walaupun tidak disambung dengan ABS, tetapi masih menggunakan tetapan cakera.

Kesemua lampu skuter ini menggunakan unit LED, dan kelengkapan lain yang diberi adalah termasuk sistem kunci pintar, soket pengecas USB Type A, ruang simpanan bawah tempat duduk 18 liter, panel instrumen digital. Tangki bahan api berkapasiti 5.5 liter.