BYD Seal dipertonton di Malaysia – fastback elektrik dengan jarak gerak sehingga 700 km, tiba Q4 2023

BYD Seal dipertonton di Malaysia – fastback elektrik dengan jarak gerak sehingga 700 km, tiba Q4 2023

Selain Dolphin, turut muncul di majlis pelancaran BYD Atto 3 adalah fastback elektrik empat pintu, Seal. Melalui berita yang kami siarkan sebelum ini, ia dirancang akan dilancarkan untuk pasaran Malaysia pada suku keempat tahun hadapan.

Bagi memberi gambaran kepada saiznya, Seal mencatat ukuran 4,800 mm panjang, 1,875 mm lebar, 1,460 mm tinggi dan jarak roda 2,920 mm, sekaligus menjadikan ia pesaing terus kepada Tesla Model 3, dan hampir kepada BMW i4. Seperti yang boleh dilihat, Seal telah mengekalkan banyak rekaan daripada model konsep Ocean-X.

Dibina dengan tetapan elektrikal 800 volt seperti Porsche Taycan dan Audi e-tron GT, Seal mendapat kuasa daripada bateri Blade yang boleh menawarkan jarak gerak sehingga 700 km, serta sistem pacuan sama dua roda belakang atau empat roda.

Versi pacuan roda belakang disediakan dalam dua varian, iaitu yang menghasilkan 150 kW (204 hp) dan 230 kW (312 hp), sementara versi pacuan semua roda pula mendapat motor 160 kW (217 hp) dan 312 hp di belakang, untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 530 hp.

Dalam versi AWD yang paling berkuasa, Seal dikatakan boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat, sementara jarak gerak 700 km yang dinyatakan itu pula mungkin datang daripada salah satu versi pacuan dua roda belakang yang disebutkan tadi.

Di China, Seal dijual bermula pada harga bersamaan RM210k, tetapi versi Long Range RWD dengan jarak gerak 700 km diletakkan pada RM259k. Jadi apabila mengambil rujukan cara BYD menetapkan harga melalui model Atto 3 yang sudah dilancar, mungkinkah Seal akan tiba di bawah RM300k?

GALERI: BYD Seal

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required