Info rasmi: BYD Atto 3 dan e6 EV bakal dilancarkan di Malaysia awal Disember 2022, dengan serahan dijangka dilakukan pada suku pertama tahun depan. Harga anggaran bagi dua model EV berkenaan adalah dari RM150k hingga RM170k. Perkara ini dimaklumkan oleh petugas BYD SD Motors Malaysia (BYD SDM), yang menjawab pertanyaan dalam pendaftaran minat yang kami lakukan.

Terdahulu, BYD SDM menjemput pendaftaran minat melalui laman Facebook-nya sebelum pelancaran jenama itu untuk pasaran tempatan, yang dijangka akan bersekali dengan pengenalan Atto 3 dan e6. Petugas berkenaan, yang bertugas di Sime Darby Motors City, Ara Damansara menambah, BYD SDM ketika ini sedang mempersiapkan proses tempahan bagi EV berkenaan.

Atto 3 dan e6 akan menjadi model pelancaran bagi BYD untuk pasaran Malaysia, dan ini bukanlah satu kejutan, memandangkan kedua-duanya disebut dalam pengumuman oleh Sime Darby Motors (SDM) yang bertindak selaku pengedar rasmi BYD di sini. Apa yang baru di sini adalah tempoh pengenalan itu: ia tidak berapa lama dari sekarang.

Atto 3 yang juga dikenali sebagai Yuan Plus di pasaran China adalah sebuah crossover dengan motor elektrik di depan yang menghasilkan 204 PS/310 Nm. Dua bateri ditawarkan — 49.92 kWh dengan jarak 345 km (WLTP. atau 410 km NEDC), atau 60.48 kWh dengan 420 km (WLTP, atau 480 km NEDC). Kedua-dua pilihan bateri ini akan ditawarkan di Malaysia.

Model ini menyokong pengecasan AC (Type 2) hingga 7 kW serta pengecasan pantas DC (CCS2); yang kedua ini pada kadar maksimum sama ada 70 kW atau 80 kW bergantung kepada kapasiti bateri — input lebih tinggi membolehkan pengecasan 0-80% dalam masa 45 minit.

Model e6 pula adalah sebuah MPV generasi kedua (dahulu dengan enjin biasa) yang menampilkan bateri 71.7 kWh yang menguasakan motor elektrik di depan yang memberikan 95 PS/180 Nm. Jarak WLTC dalam bandarnya adalah 522 km dengan bateri Blade, yang boleh dicas melalui input AC (Type 2) maksimum 6.6 kW dalam masa 12 jam, atau pengecas DC (CCS2) sehingga 60 kW dalam masa 1.5 jam (40 kW mengambil masa 1.8 jam).

Menarik untuk lihat ketibaan dua model ini untuk pasaran tempatan? BYD SDM juga tidak akan berhenti dengan Atto 3 dan e6 sahaja. Kami tanyakan juga tentang model EV Dolphin dan Seal yang berada dalam segmen lebih tinggi dan premium, dan menurutnya, dua model ini disasarkan untuk tiba pada suku keempat tahun 2023.