BYD Dolphin EA1 dipertonton di Malaysia – EV bandar mampu milik dengan harga mungkin bawah RM100k??

BYD Dolphin EA1 dipertonton di Malaysia – EV bandar mampu milik dengan harga mungkin bawah RM100k??

Bersama dengan pelacaran Atto 3 sebentar tadi, BYD juga membuat tontonan awal untuk dua lagi model yang akan tiba di pasaran Malaysia, iaitu Seal dan Dolphin. Sebenarnya, ketibaan dua model ini memang sudah diketahui, melalui berita rasmi yang kami terima sejak Oktober lalu.

Turut dikenali dengan nama EA1, Dolphin adalah sebuah hatchback lima-pintu, dengan saiz hampir sama seperti hatchback segmen-B biasa dan sedikit lebih kecil berbanding Atto 3. Di China, Atto 3 dijual pada harga 150k yuan, manakala Dolphin dijual pada harga 94k yuan.

Ia digerakkan oleh motor elektrik tunggal berkuasa 174 hp dan tork 290 Nm bagi memacu roda hadapan, membolehkan ia memecut dari 0-50 km/j dalam masa 3.0 saat. Motor berkenaan menerima kuasa dari bateri lithium fosfat logam (LFP) Blade yang dibangunkan sendiri oleh BYD berkapasiti 44.9 kWj. Untuk pengetahuan, BYD turut membekalkan bateri LFP Blade ini kepada Toyota untuk model bZ3.

Dolphin turut ditawarkan dalam versi motor berkuasa lebih rendah iaitu 94 hp/180 Nm, tetapi masih menerima bateri berkapasiti 44.9 kWj. Bagi model ini ia mengambil masa 0.9 saat lebih perlahan dalam pecutan 0-50 km/j. Namun jarak geraknya hanya sedikit lebih baik iaitu 405 km dalam kitaran NEDC.

Di China, Dolphin juga hadir dalam varian paling asas yang menerima motor 94 hp/180 Nm yang digandingkan dengan bateri berkapasiti hanya 30.7 kWj. Bagi model ini jarak geraknya hanya 301 km dalam kitaran NEDC. Pengecas pantas DC turut boleh memenuhkan bateri dari 30-80% SOC dalam masa 30 minit, tetapi kadar maksimumnya hanya 40 kW.

Dengan satu cas penuh bateri tersebut, Dolphin boleh bergerak sejauh 401 km dalam kitaran NEDC – tolak 20% dari jarak tersebut adalah anggaran untuk jarak dalam dunia sebenar. Untuk mengecas, pengecas AC 7 kW memerlukan 6 jam 25 minit untuk memenuhkan bateri tersebut, manakala dengan pengecas pantas DC 60 kW membolekan bateri dipenuhkan dari 30-80% dalam masa hanya 30 minit.

BYD Dolphin EA1 dipertonton di Malaysia – EV bandar mampu milik dengan harga mungkin bawah RM100k??

Melihat kembali pada harganya, dengan Atto 3 yang kini sudah dilancar pada harga bermula RM149,800, ada harapan Dolphin mungkin boleh dijual pada harga bawah RM100k seterusnya menjadikan ia sebagai model EV paling mampu milik di Malaysia selepas ini.

Buat masa sekarang, antara EV yang paling mampu milik yang boleh anda beli adalah Hyundai Kona Electric yang dijual pada harga bermula RM150k, manakala Ora Good Cat pula dijual pada harga bermula RM140k, iaitu sedikit murah dari Kona Electric. Kalau betul BYD Dolphin ini tiba di Malaysia dengan harga bawah RM100k, adakah anda bersedia untuk beralih menggunakan EV?

GALERI: BYD Dolphin EA1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required