BMW i4 2022 dijual pada harga dengan pengecualian SST dari RM365k, penghantaran bermula tengah Mei

BMW i4 2022 dijual pada harga dengan pengecualian SST dari RM365k, penghantaran bermula tengah Mei

Minggu lalu, tempahan untuk BMW i4 sudah pun dibuka untuk pasaran Malaysia, dengan harga RM389,800 tidak termasuk insurans. Ini adalah harga yang termasuk SST kerana ia difahamkan cuma akan dapat diserahkan kepada pelangan selepas program pengecualian cukai SST tamat 30 Jun ini.

Walaubagaimanapun, BMW Group Malaysia telah berjaya memperbaiki keadaan tersebut dan mengesahkan bahawa penghantaran kepada pelanggan akan bermula pertengahan Mei ini. Untuk itu, ia akan dijual pada harga dengan pengecualian cukai SST 50%, menjadi RM364,676 bagi satu-satunya varian yang ditawarkan, iaitu eDrive40 M Sport

Ini adalah harga bersama jaminan dua tahun tanpa had batuan yang biasa, sementara jika pelanggan mahukan tambahan jaminan sehingga lima tahun bersama pakej servis, ia menjadi RM380,266. Sama seperti iX, i4 ini juga datang dengan Power Package berharga RM4,600 yang memberikan pengecas BMW i Wallbox serta kabel pengecas awam Type 2.

BMW i4 2022 dijual pada harga dengan pengecualian SST dari RM365k, penghantaran bermula tengah Mei

Senarai spesifikasi yang diedarkan juga menunjukkan terdapat beberapa tambahan bagi model di Malaysia. Ini termasuk suspensi Adaptive M, Variable Sport Steering, fungsi IconicSounds Electric, penukar gear warna perak serta sistem sambungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar.

Kelengkapan lain adalah seperti yang dinyatakan sebelum ini, termasuk lampu Laserlight, rim M 19 inci Style 860, angkup brek warna biru, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, balutan kulit tiruan Sensatec, tempat duduk sport dengan larasan kuasa serta memori bagi pemandu, kawalan pendingin hawa tiga zon, Park Assist, kamera 360 darjah, pengecas Qi tanpa wayar, 17 pembesar suara serta sistem bunyi Harman Kardon 525 watt.

Pada papan pemuka terdapat panel paparan melengkung yang terdiri daripada unit digital 12.3 inci untuk instrumen dan 14.9 inci sesentuh untuk infotainmen. Pada bahagian keselamatan, ia dilengkapi pakej penuh Driving Assistant Professional, yang termasuk Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control dengan stop and go, Lane Centring Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring, Collision Prevention dan Rear Cross Traffic Alert dengan brek automatik.

BMW i4 digerakkan oleh satu motor elektrik berkuasa 340 PS (335 hp atau 240 kW) dan 430 Nm tork, dihantar ke roda belakang melalui transmisi satu-kelajuan. Antara catatan prestasinya adalah pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.7 saat dan laju maksimum 190 km/j.

Berkenaan jarak gerak, bateri 83.9 kWh yang digunakan boleh memberi perjalanan sehingga 590 km dengan sekali cas. Apabila menggunakan pengecas pantas DC 200 kW (sambungan CCS Combo 2) dalam masa 10 minit, i4 boleh menyediakan jarak gerak 164 km sementara apabila menggunakan pengecas AC 11 kW (sambungan Type 2), ia akan mengambil masa 8.5 jam untuk penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required