Cerun runtuh di Jalan Batang Kali-Genting Highlands: Orang ramai diminta guna laluan alternatif – JKR

Cerun runtuh di Jalan Batang Kali-Genting Highlands: Orang ramai diminta guna laluan alternatif – JKR

Awal pagi ini rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita mengenai tragedi tanah runtuh di tiga tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali-Genting Highlands. Dilaporkan, kejadian tersebut telah berlaku di tepi jalan berhampiran Father Organic Farm dan telah menghempap tapak perkhemahan yang berada berdekatan dengan jalan tersebut. Setakat jam 1.30 tengahari ini, dilaporkan seramai 16 mangsa termasuk seorang kanak-kanak lelaki disahkan meninggal dunia selepas tertimbus dalam kejadian berkenaan.

Menurut Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, menerusi perkongsian di Facebook rasminya, sehingga jam 12 tengahari tadi, misi mencari mangsa yang masih hilang diteruskan dan berdasarkan rekod pengusaha tiga tapak kem memaklumkan terdapat 94 individu berdaftar, di mana 61 mangsa berjaya diselamatkan setakat ini.

Berikutan kejadian ini, Jabatan Kerja Raya (JKR) memaklumkan laluan yang terlibat iaitu Jalan Batang Kali-Genting Highlands ditutup bagi kelancaran misi menyelamat dan juga atas faktor keselamatan semua pihak.

Menurut JKR, untuk ke Genting Highlands, pengguna jalan raya yang datang dari arah Batang Kali boleh menggunakan Jalan Ulu Yam menghala ke Batu Caves dan seterusnya Gombak dan memasuki Lebuhraya Karak dan menuju ke pusat peranginan tersebut.

Dalam masa yang sama, semua pengguna jalan raya diminta lebih berhati-hati dalam pemanduan sekiranya melalui laluan yang berisiko dan sila patuhi isyarat papan tanda yang diletakkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required