BMW Malaysia nampaknya seperti sedang bersiap untuk memperkenalkan model 3 Series G20 facelift yang terbaru (atau LCI). Ini kerana, sebuah unit contoh sedan berkenaan telah dilihat sedang diuji oleh seorang pembaca paultan.org, Syamil Yusri di Kulim, Kedah.

Kulim ialah lokasi kilang Inokom yang membuat pemasangan tempatan kereta BMW, dan ini sekaligus mencadangkan 3 Series facelift itu akan hadir dalam versi CKD ketika pelancarannya nanti. Ini berbeza dengan model semasanya, yang tiba di sini dalam versi CBU terlebih dahulu, sebelum versi CKD diperkenalkan beberapa bulan setelah itu dengan harga yang lebih rendah.

Varian dan padanan enjin yang bakal ditawarkan bagaimanapun belum diketahui, tetapi ia mengenakan kit M Sport dan roda juga seperti dalam saiz 18-inci dengan rim Style 848 M. Ia juga menampakkan penggunaan bampar depan yang lebih sporty, dengan bukaan udara lebih besar di bawahnya.

Pakej luaran pula termasuklah rekaan “kidney grille” dalam bentuk yang diperkemas dalam rekaan oktagonal dan dua palang melintang. Lampu utama juga lebih tirus berbanding versi sebelumnya, dan kini datang dengan DRL bentuk L.

Tiada gambar bahagian belakang yang boleh ditinjau. Tetapi kit M Sport yang ada turut hadir dengan bampar baru dengan elemen ala diffuser yang besar yang bersambung dengan pemantul vertikal di sisi. Yang kekal sama adalah lampu belakang dengan bentuk-L terbalik yang khas seperti sebelum ini.

Perubahan lain untuk model facelift ini ada di dalam. Antaranya, BMW 3 Series LCI ini menggunakan juga BMW Curved Display yang sama ada pada model i4. Ini ciri standard bagi model berkenaan, dan menampilkan kluster instrumen digital 12.3-inci yang ditempatkan bersebelahan skrin sentuh 14-9-inci di tengah. Kedua-duanya dikuasakan oleh BMW Operating System 8.

Dalam penawaran semasa sebelum ini, 3 Series didatangkan dalam empat varian normal: 320i Sport dengan harga RM241,680 (atas jalan tidak termasuk insuran), 330i M Sport pada harga RM283,680, 330e M Sport pada harga RM260,680 dan M340i xDrive dengan harga RM363,680 — semua varian ini akan ada juga untuk model facelift nanti.

Versi jarak antara roda yang lebih panjang juga ada, melalui 330Li M Sport yang dijual pada harga RM289,680. Semua lima pilihan ini ditawarkan sebagai CKD, dan dengan itu agak jelas yang model facelift ini nanti juga akan datang dalam versi CKD juga.