Honda Brio merupakan kereta paling laris di Indonesia sepanjang 2022; terjual 60,535 unit, RM54k-RM70k

Honda Brio merupakan kereta paling laris di Indonesia sepanjang 2022; terjual 60,535 unit, RM54k-RM70k

Jika di Malaysia Perodua Myvi, apa pula kereta yang paling laris di negara jiran kita, Indonesia? Untuk tahun 2022, model yang disahkan paling laris di pasaran republik berkenaan adalah hatchback segmen-A, Honda Brio!

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh PT Honda Prospect Motor (HPM), sepanjang tahun lalu sebanyak 61,025 unit Brio telah terjual secara borong kepada pengedar-pengedar. Manakala angka jualan yang didaftarkan kepada pengguna pula adalah berjumlah 60,535 unit.

Jumlah tersebut masing-masing menunjukkan kenaikan 36% untuk borong dan 34% untuk runcit berbanding jualan 2021. Ini membuatkan HPM sentiasa mengutamakan model berkenaan dalam barisan produksi, lebih-lebih lagi ketika masalah bekalan cip mikro yang berlaku.

Honda Brio merupakan kereta paling laris di Indonesia sepanjang 2022; terjual 60,535 unit, RM54k-RM70k

Namun kerana permintaan yang terlalu tinggi terhadap Brio serta masalah bekalan cip mikro yang belum pulih sepenuhnya, masih terdapat lagi tempahan tertangguh yang tidak dapat diserahkan kepada pelanggan.

“Kami bersyukur bahawa permintaan untuk Honda Brio terus tinggi di sepanjang tahun 2022 lalu, sehingga kami berusaha untuk memaksimakan kapasiti produksi di kedua-dua kilang kami untuk Honda Brio,” kata pengarah inovasi perniagaan, jualan dan pemasaran HPM, Yusak Billy.

“Kami juga menyedari bahawa kekangan pembuat komponen membuatkan kami belum dapat sepenuhnya memenuhi permintaan pelanggan sehingga kini, dan kami akan terus berusaha untuk memenuhi semua permintaan dari pelanggan secepat mungkin untuk Honda Brio dan model-model Honda yang lain tahun ini,” tambahnya lagi

Honda Brio merupakan kereta paling laris di Indonesia sepanjang 2022; terjual 60,535 unit, RM54k-RM70k

Honda Brio ditawarkan dalam empat tingkat varian di Indonesia bermula varian asas Brio Satya S, Brio Satya E, Brio RS dan Brio RS Ubranite Edition. Namun kesemua model berkenaan menerima enjin 1.2L i-VTEC empat-silinder yang berkuasa 90 PS dan tork maksima 110 Nm.

Apa yang menarik, kesemua varian tersebut ditawarkan dengan kotak gear automatik CVT dan juga manual lima kelajuan termasuk untuk varian tertinggi Brio RS Urbanite Edition. Ia dijual pada harga bermula 189,700,000 rupiah (RM54k) untuk Brio Satya S M/T hingga 243,900,000 rupiah (RM70k) untuk Brio RS Urbanite Edition CVT.

Jika di bawa ke Malaysia, Brio perlu berhadapan dengan hatchback segmen A paling laris di sini iaitu Perodua Axia. Namun dengan harga yang lebih mahal serta perincian yang tidak setara dengan Perodua Myvi, adakah anda rasa Brio boleh dijual dengan laris pada pasaran tempatan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required