Perodua bakal lancarkan Bezza 2023 tahun ini?

Perodua bakal lancarkan Bezza 2023 tahun ini?

Penganalisis RHB Investment Bank, Jim Lim Khai Xhiang mendedahkan dalam satu nota penyelidikan bahawa Perodua bakal melancarkan model sedan baharu tahun ini, iaitu gantian kepada Bezza yang telahpun berada dalam pasaran sejak 2016. Analisis yang dipetik oleh Berita Harian tersebut meramalkan sasaran awal jumlah keseluruhan industri (TIV) sebanyak 650,000 yang diumumkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA) tempoh hari mungkin akan dinaikkan.

Menurut Jim, TIV diramalkan lebih rendah dan berdasarkan permintaan lebih lemah pada 2023 akibat ketiadaan pengecualian Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) serta harga kereta lebih tinggi. Namun dengan pelbagai model baharu yang menarik akan dilancarkan tahun ini, antaranya SUV tujuh-tempat duduk Proton X90 dan juga sedan baharu dari Perodua ia mungkin akan menaikkan lagi jumlah TIV.

“Sungguhpun begitu, kami ambil maklum bahawa sekiranya kereta-kereta yang baru dilancarkan seperti Toyota Vios dan Innova, model sedan Perodua, dan Proton X90 mendapat sambutan yang lebih hangat daripada yang dijangkakan, ramalan TIV sebanyak 600,000 unit kami mungkin akan dinaikkan.

Perodua bakal lancarkan Bezza 2023 tahun ini?

“Sebelum ini, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) meramalkan TIV 2023 sebanyak 636,000 unit yang kemudiannya disemak naik kepada 650,000 unit,” katanya dalam nota penyelidikan tersebut.

Perodua sebelum ini telahpun menyatakan keupayaan mereka untuk melancarkan satu model baharu sepenuhnya (FMC) dan juga dua model facelift baharu setiap tahun. Berdasarkan pelbagai laporan, Perodua hampir pasti bakal melancarkan model generasi baharu untuk hatchback segmen-A iaitu Axia dikenali dengan kod D74A dan diikuti oleh model facelift Perodua Aruz yang sudah pun berada empat tahun dalam pasaran.

Buat masa sekarang, satu-satunya model sedan yang dijual oleh Perodua adalah Bezza, iaitu sedan yang diasaskan dari Axia yang muncul sekitar setahun selepas hatchback berkenaan dilancarkan pada September 2014. Jika dilihat, adalah logik untuk Perodua memperkenalkan Bezza dalam versi generasi baharu kerana ia sudah berada selama tujuh tahun dalam pasaran.

Tambahan pula Axia generasi baharu juga bakal muncul tidak lama lagi, dan Bezza generasi baharu ini mungkin akan didedahkan pada penghujung tahun ini, untuk mengisi kuota pelancaran “model kemaskini” untuk 2023. Bagi yang belum mengetahui, Bezza merupakan hasil unit R&D Perodua di Malaysia, di mana badan atas sedan berkenaan dibangunkan sepenuhnya di Rawang, dan model ini tidak pernah dijual dengan lencana Daihatsu atau Toyota.

Malah buat masa sekarang, fasiliti R&D milik Perodua sudah pun lebih besar dari fasiliti Astra Motor Daihatsu (ADM) di Indonesia, dan ada khabar menyatakan Perodua turut terlibat dalam pembangunan Toyota Vios generasi baharu yang diasaskan dari Daihatsu New Global Architecture (DNGA).

Bagi Perodua Axia 2023, ia dikhabarkan turut akan menggunakan platform DNGA sebagai asas dan bakal diperkenalkan di Malaysia terlebih dahulu bulan hadapan sebelum kembarnya iaitu Daihatsu Ayla dan Toyota Agya generasi baharu didedahkan di Indonesia kemudian.

Ini menunjukkan Perodua telah diberikan peranan besar bagi membangunkan hatchback segmen-A tersebut, dan tidak mustahil ia berjalan sekali dengan pembangunan versi sedan, membolehkan Bezza generasi baharu muncul di pasaran lebih awal.

Agak sukar untuk menghidu apa yang sedang dilakukan oleh Perodua kerana syarikat berkenaan mempunyai litar ujian yang lengkap di Rawang membolehkan segala proses pembangunan tidak perlu dibuat di atas jalan raya awam. Apa pun, kita tunggu sahaja pengumuman rasmi dari Perodua berkenaan model-model baharu yang bakal dilancarkan tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required