Perodua Axia 2023 D74A akan muncul dulu sebelum kembar Daihatsu Ayla dan Toyota Agya di Indonesia

Perodua Axia 2023 D74A akan muncul dulu sebelum kembar Daihatsu Ayla dan Toyota Agya di Indonesia

Seperti banyak yang telah kami tulis sebelum ini, untuk model-model baharu yang menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), pembabitan Perodua dalam proses R&D bukan hanya sekadar ‘menukar logo’. Jenama automotif nasional kedua berkenaan kini mempunyai kebolehan untuk bersama-sama Daihatsu bagi membangunkan sesebuah model baharu berkenaan pada peringkat awal, dan kemudian menyudahkannya bagi disesuaikan dengan selera orang Malaysia.

Namun sebelum ini dua buah model berasaskan platform DNGA tidak sampai ke Malaysia dahulu sebelum negara lain; Daihatsu Rocky dan Toyota Raize muncul dahulu di Jepun sebelum Perodua Ativa di Malaysia, manakala Daihatsu Xenia dan Toyota Avanza/Veloz diperkenalkan dahulu di Indonesia sebelum Perodua Alza dilancarkan di Malaysia.

Namun untuk model selepas ini iaitu hatchback segmen-A, Perodua Axia 2023 yang dikenali dengan kod dalaman D74A dikhabarkan bakal membuat kemunculan global pertama terlebih dahulu di Malaysia sebelum kembarnya Daihatsu Ayla dan Toyota Agya generasi baharu didedahkan di Indonesia.

Perodua Axia 2023 D74A akan muncul dulu sebelum kembar Daihatsu Ayla dan Toyota Agya di Indonesia

Sekitar dua minggu lalu, spesifikasi awalan untuk Perodua Axia 2023 telah pun bocor di laman sosial. Manakala menerusi laporan AutonetMagz.com, sumber Daihatsu dan Toyota Indonesia menyatakan bahawa Ayla mungkin akan diperkenalkan sebelum berlangsungnya Indonesia Internaional Motorshow (IIMS) 2023 pada pertengahan Februari dan Agya mungkin akan diperkenalkan pada bulan Mac 2023, tetapi Axia akan muncul lebih awal pada bulan hadapan.

Dalam perincian awal yang bocor sebelum ini, Axia 2023 D74A bakal ditawarkan dalam empat varian iaitu 1000 G CVT, 1000 X CVT, 1000 SE CVT dan 1000 AV CVT. Ini bermakna Axia masih lagi akan menerima enjin 1.0 liter, namun dengan pengecas turbo seperti khabar angin yang bertiup sebelum ini atau tidak masih belum dapat dipastikan.

Axia juga nampaknya akan beralih dari menggunakan kotak gear automatik 4AT kepada transmisi CVT yang kami jangkakan merupakan kotak gear D-CVT seperti pada Myvi facelift, Ativa dan Alza, serta ia tidak lagi akan ditawarkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan.

Perodua Axia 2023 D74A akan muncul dulu sebelum kembar Daihatsu Ayla dan Toyota Agya di Indonesia

Seperti dua model serba baharu sebelum ini, Axia dijangka turut akan diasaskan dari platform DNGA. Untuk rekaan, tidak mustahil Alza akan menerima pengaruh yang sama seperti Ativa dan Alza iaitu diberikan rekaan lampu hadapan lebih nipis dari model sebelumnya.

Tidak mustahil juga Perodua Axia 2023 ini akan menerapkan rekaan dari model konsep Perodua X-Concept yang muncul di KLIMS 2018. Menurut ketua pereka Perodua, Muhamad Zamuren Bin Musa, walaupun X-Concept kelihatan seperti SUV, ia sebenar sebuah hatchback kompak biasa dengan sedikit pendekatan rekaan crossover dengan saiz antara Axia dan Myvi.

Apa pun, kita tunggu sahaja pengumuman rasmi dari Perodua yang mungkin akan muncul tidak lama lagi. Seperti biasa Perodua memang bijak berahsia dan selalunya akan muncul dengan pelbagai kejutan!

GALERI: Perodua X-Concept di KLIMS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required