Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Jika anda sempat bertandang ke KLIMS 2018 yang baru saja melabuhkan tirainya hujung minggu lalu, tentu banyak model-model kenderaan yang menggamit pandangan. Tetapi, yang mana satu paling menarik dan penting? Rakan kami dari editorial bahasa Inggeris, Danny Tan berkongsi pandangannya tentang hal ini.

Bagi kami, yang perlu disebutkan tentunya model Perodua X-Concept. Ia penting kerana, meminjam kata-kata Perodua sendiri, rekaan itu mewakili “Perodua Di Masa Hadapan”. Dari sisi lain, model konsep yang dihasilkan ini menunjukkan bahawa Perodua serius sebagai pengeluar kenderaan.

Diam-diam, walaupun selalu dicemuh sebagai hanya mengeluarkan kenderaan rebadge, Perodua sebenarnya sudah lama meninggalkan imej seperti itu. Sekali-sekala memperkenalkan model konsep rekaannya sendiri, maka khalayak akan dapat melihat hasil dan kemampuan sebenar Perodua, seperti yang ada pada Perodua X-Concept ini.

Perodua memang pandai menyimpan rahsia; tak siapa di luar keluarga besar Perodua yang tahu bahawa syarikat itu akan mempamerkan sebuah model konsep terbaru sehinggalah pada hari untuk pengenalan kepada media.

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Tambahan pula, ia nampak cantik. Sejujurnya, rekaan konsep yang dihasilkan sebelum ini kelihatan agak janggal, tetapi kali ini rekaan yang dihasilkan nampak semakin matang dan mempamerkan keyakinan Perodua terhadap keupayaan reka bentuk yang dibuat sendiri.

Ia tetap menampakkan ciri praktikal yang sinonim dengan Perodua, direka oleh warga Malaysia untuk memenuhi keperluan pembeli kereta yang mempunyai jangkaan tinggi terhadap produk dan jenama ini. Kami duduk dan berbual dengan ketua pereka Perodua, Muhamad Zamuren Bin Musa untuk tahu lebih lanjut berkenaan X-Concept.

Apa sebenarnya X-Concept ini? Ia sebuah hatchback lima-pintu, tetapi adakah ia sama saiz dengan Myvi atau lebih kecil? Huruf ‘X’ padanya adakah mencadangkan bahawa ia sebuah crossover? Kami terbayangkan Mazda CX-3 ketika pertama kali melihat sebahagian kecil kereta ini ketika Menteri Pengangkutan, Anthony Loke melakukan kunjungan ke ruang pameran Perodua ketika itu, sebelum pengenalan rasminya. Brosur rasmi juga tidak memaklumkan banyak maklumat mengenainya.

Menurut Zamuren, 43, X-Concept ini bukanlah sebuah SUV, sebaliknya sebuah hatchback kompak biasa dengan sedikit pendekatan rekaan crossover. Saiz model konsep ini adalah di antara Axia dan Myvi, tetapi bila dilihat depan mata, fizikal model ini nampak jauh lebih besar.

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Ia mempunyai dimensi seperti berikut; 3,750 mm panjang dan 1,665 mm lebar. Ukuran ini berada di antara Axia (3,640 mm panjang, 1,620 mm lebar) dan the Myvi (3,895 mm panjang, 1,735 mm lebar). Jarak antara rodanya pula ialah 2,460 mm, berbanding yang dimiliki Axia (2,455 mm) dan Myvi (2,500 mm). Zamuren menjelaskan, saiz yang digunakan ini adalah bagi kereta kompak global, boleh saja merujuk kepada kenderaan segmen A.

Jika ukuran saiz itu seperti memberi petunjuk bahawa model kereta hatchback A-segmen Perodua akan datang bakal lari dari tradisi kei-car Jepun, penggayaan yang ditampilkan pula tambah mengesahkan perkara itu. “Rekaan mereka tidak 100% menepati citarasa di Malaysia,” jelas Zamuren, merujuk kepada rekaan oleh Daihatsu bagi pasaran Jepun dan Indonesia, serta bagaimana keadaan di setiap negara mempengaruhi rekaan.

“Persekitaran di Jepun sangat berbeza berbanding di sini. Rumah dan jalan mereka kecil, menjadikannya sangat sesuai dengan kei-car. Di Indonesia pula sangat sesak, dan tidak banyak ruang di jalan raya – prasarana di sana juga sangat berbeza dengan yang kita ada, sebab itu kenderaan di sana biasanya mempunyai jarak kelegaan tanah yang lebih,” tambah Zamuren.

Menggunakan analogi antara nasi kandar dan sushi, Zamuren menjelaskan bahawa pemandu di Malaysia lebih sukakan kereta yang “rumit tetapi ringkas” – sesuatu yang kaya dari sudut rekaan (nasi kuah campur satu!) tetapi ringkas dari sudut praktikaliti dan kos. Kereta Jepun pula boleh dibayangkan lebih cenderung seperti sushi, yang tampil ringkas (hanya ada ikan mentah dan nasi), tetapi memerlukan kemahiran dan ketepatan yang tinggi untuk disediakan; dan penikmat biasa mungkin tidak menghargai sisi berkenaan.

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Zamuren yang telah berkhidmat dengan Perodua selama 21 tahun bersetuju bahawa sebenarnya sukar untuk memuaskan kehendak dan keperluan pembeli kereta di Malaysia. “Bagi pengguna di sini, semuanya perlu nampak sporty,” jelas beliau dan menambah X-Concept ini tampil dengan pendekatan paling sporty yang boleh diperoleh tanpa berkompromi dengan kesediaan ruang dan praktikaliti. “Praktikaliti menjadi keutamaan kami,” ujar Zamuren.

Untuk mempertimbangkan aspek ruang, termasuk ruang barangan yang memuaskan, itu merupakan suatu cabaran bagi pasukan enam pereka yang terlibat di dalam projek ini, yang memakan masa sehingga enam bulan. Kita sukakan rekaan yang sarat emosi, tetapi untuk mengimbangi aspek ruang dengan praktikaliti sangat sukar sebenarnya, apatah lagi bila berurusan dengan saiz kenderaan yang kecil.

Zamuren gembira ketika dimaklumkan X-Concept ini nampak lebih besar jika dibandingkan dengan ukuran dimensi yang dinyatakan itu. Menurut beliau, tema penggayaan utama ialah “muskular dan menonjol”, dengan kesan muskular itu dicapai dengan melebihkan sedikit bahagian sisi kereta berkenaan agar memperolehi profile rekaan yang dikehendaki.

Mereka perlu mengorbankan 15 mm kelebaran kabin belakang untuk ini. Namun, memandangkan ia sebuah rekaan untuk golongan muda dengan cuma kanak-kanak kecil di belakang, Zamuren merasakan hal itu berbaloi dilakukan. Pendekatan dwi-tona pada kabin – kokpit yang gelap dan sporty manakala ruang belakang yang cerah – juga menyumbang kepada rasa luas dalam kabin.

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Alur garis-garis yang ada juga lebih tertumpu di tengah, menyumbang kepada kesan maskular yang disebutkan itu. Ini ditambah pula dengan rekaan bumbung terapung yang digunakan, kesan daripada C-pillar warna putih. Garis kemasan pada tingkap juga menjadikan imej rekaan ini berbeza.

Walaupun Perodua menginginkan model pameran ini hadir dengan nuansa lebih condong kepada sebuah SUV, ia tidak pula dipasangkan dengan bahagian bawah badan serta fender berwarna hitam, seperti yang banyak dilakukan sekiranya ingin mendapatkan imej SUV/crossover. Ini kerana kelegaan tanah kereta ini biasa saja, tidak lebih tinggi. Misalnya, tiada imej seperti pada Volkswagen CrossPolo yang diterapkan.

Satu perkara di bahagian depan yang dirasakan sangat kemas dipersembahkan ialah penggayaan ‘X’ disekitar logo Perodua. Ia mengikatkan kita kepada lambang Under Armour yang menghiasi bahagian gril kereta konsep ini. Gril pula lengkap dengan pencahayaan, dengan motif ‘X’ yang sama dilanjutkan pada bahagian intake di bawah, serta kluster lampu belakang.

Tema ‘X’ ini juga dapat dilihat pada keseluruhan wajah depannya. Zamuren menjelaskan, ia adalah arah tuju rekaan Perodua untuk masa depan, dan akan digunakan pada model-model akan datang nanti.

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Susunan lampu dan pencahayaan yang dapat dilihat pada model ini juga adalah berbeza, dengan lampu utama LED ditempatkan lebih rendah daripada biasa. Gaya ini, yang meletakkan pula jalur DRL LED pada bahagian atasnya, pernah kita lihat pada Citroen C4 Cactus, dan turut digunakan oleh Hyundai untuk barisan SUV keluarannya. Zamuren maklumkan, penggunaan teknologi LED menggunakan kurang ruang berbanding modul lampu biasa, yang kemudiannya membuka lebih banyak peluang untuk penggayaan.

Dengan semua pendekatan yang digunakan ini, pasukan pereka di Perodua ingin menyuntik karekter tersendiri pada rekaan sebuah kereta kompak, mengadunkannya dengan imej sporty serta maskular tanpa mengabaikan praktikaliti dan ruang kabin – dari apa yang dapat dilihat pada X-Concept ini, mereka nampaknya telah menunjukkan usaha yang sangat membanggakan. Mungkinkah ini nanti akan menjadi asas kepada rekaan bagi model generasi baru bagi Axia, yang ketika ini usianya dalam pasaran sudah mencecah empat tahun?

Dari sudut lain pula, Zamuren turut memaklumkan; “Apa yang penting, X-Concept ini menjadi model kajian bagi Perodua untuk mendapatkan maklum balas pelanggan dan khalayak. Kami ingin mendengar pendapat mereka – adakah mereka boleh menerima rekaan seperti ini, atau adakan ia terlalu berlebihan? Ia sebuah eksperimen.”

Adakah kita boleh menjangkakan lebih sentuhan crossover pada model-model hatchback akan datang dari Perodua, Zamuren berkata jika dilihat pada corak automotif global ketika ini, gaya SUV akan menjadi pelopor bagi tempoh lima hingga 10 tahun ke depan.

Perodua X-Concept – kami berbual dengan ketua pereka, Muhamad Zamuren untuk tahu lebih lanjut

Walaupun ini bukanlah kisahnya di Malaysia (segmen berkenaan semakin mendapat perhatian), X-Concept ini merupakan “peluang kepada kami untuk mengetahui sama ada ia sesuai untuk pasaran Malaysia. Kenderaan hatcback ialah teras kami, model paling laris ketika ini dan di masa hadapan.”

Apa yang penting, rekaan pada X-Concept ini diambil serius oleh pasukan pereka di Perodua, bukan sekadar sebuah projek suka-suka. Dalam ucapannya ketika di KLIMS 2018, Pengarah Urusan Jualan Perodua, Datuk Dr Zahari Husin menyatakan, industri automotif kini sedang menyaksikan permintaan terhadap produk dan perkhidmatan yang ditawarkan turut menjadi cerminan kepada gaya hidup pelanggan.

“Perubahan ini telah mengalihkan pendekatan dan tujuan pembuatan kenderaan. Kereta bukan lagi dilihat sekadar sebuah kaedah pengangkutan, tetapi juga sebagai simbol yang mencerminkan diri dan gaya hidup penggunanya,” ujar beliau.

Gaya hidup. Kenderaan utilitarian dengan fungsi asas tidak lagi akan memenuhi permintaan dan keperluan ini. Untuk itulah, Perodua X-Concept dihasilkan, untuk melihat dan menjangkakan selera rekaan di masa hadapan. Namun, akan ada satu persamaan yang kekal dari Perodua; kualiti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required