Perodua Alza Infinite Concept, kereta konsep Perodua untuk KLIMS 2010 disalah anggap sebagai Alza baharu

Berikutan gambar viral Perodua Alza baharu yang disebarkan melalui media sosial baru-baru ini, sebenarnya MPV tersebut bukanlah Perodua Alza baharu. Gambar yang diambil dengan kain penutup hitam disekeliling kereta tersebut kelihatan seperti baru dibuka seolah-olah ianya gambar ‘spyshot‘ yang telah ‘bocor’ ke alam maya.

Kereta tersebut sebenarnya ialah Perodua Alza Infinite Concept yang dipamerkan di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2010, bersama kereta konsep Perodua Bezza.

Alza tersebut menerima kit badan yang lebih lebar, rim yang besar dan direndahkan ketinggiannya. Gril hadapan dan liang kemasukan kelihatan lebih menonjol apabila garisan pada keliling gril tersebut diwarnakan dengan warna oren, begitu juga warna pada roda dan diffuser belakang. Pada bahagian belakang, tulisan ‘Perodua’ besar dengan jarak lebar ditempatkan di atas ruang plat nombor pendaftaran.

Pada bahagian dalaman, pihak Perodua telah menggantikan kesemua tiga baris tempat duduk asal dengan tempat hanya empat duduk jenis bucket, serta bahagian penumpang paling belakang diletakkan dengan pembesar suara dan tablet. Papan pemuka dan roda stereng dibalut dengan bahan seperti alcantara. Terdapat juga suis penghidup jenis ‘push start‘ di bahagian kanan jejari roda stereng.

Jika ini merupakan produksi baru Perodua Alza, sanggupkah anda membeli MPV yang pada asalnya mempunyai tujuh-tempat duduk ini dengan hanya empat tempat duduk serta ruang kargo yang penuh dengan pembesar suara?

Perodua Alza dilancarkan pada November 2009, facelift terbaru model ini telah masuk ke pasaran sejak Januari 2014.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required