KPDN cadang wujudkan kemudahan pinjaman pembiayaan kenderaan dan insurans untuk bantu B40

KPDN cadang wujudkan kemudahan pinjaman pembiayaan kenderaan dan insurans untuk bantu B40

Bagi membantu golongan B40, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) bercadang mewujudkan kemudahan pinjaman pembiayaan pembelian kenderaan dan insurans di bawah inisiatif Payung Rahmah.

Menurut Menteri KPDN, Datuk Seri Salahuddin Ayub, beliau akan mengadakan beberapa libat urus bersama institut perbankan dan syarikat insurans, bagi memperhaluskan inisiatif tersebut, laporan Bernama

“Insya-Allah akan ada insurans Rahmah yang boleh ditawarkan kepada rakyat yang memang tidak mampu beli kereta baharu dan hanya mampu beli kereta terpakai, tetapi ada skim perlindungan untuk kereta mereka,” katanya kepada pihak media hari ini.

Untuk merealisasikan cadangan tersebut, beliau telah mengadakan perbincangan bersama Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, untuk menyatakan hasratnya bertemu dengan tokoh-tokoh perbankan.

KPDN cadang wujudkan kemudahan pinjaman pembiayaan kenderaan dan insurans untuk bantu B40

Tambah beliau, Zafrul yang juga bekas Menteri Kewangan, memberi pandangan positif terhadap konsep tersebut serta bersedia memberi kerjasama bagi menjayakannya.

Jika perkara ini berjaya direalisasikan, pastinya memberikan kelegaan buat golongan B40 yang memerlukan kenderaan sendiri sebagai pengangkutan utama, walau pun sekadar memiliki kenderaan terpakai. Selain itu, ia juga dilihat dapat membantu meringankan beban mereka dalam memperbaharui insurans kenderaan.

Apa pun, diharap pihak pembankan yang terlibat lebih munasabah dalam mewujudkan terma dan syarat, serta tidak membebankan pengguna di kemudian hari, termasuk berkaitan dengan peningkatan kadar OPR.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required