KPKT cadang garis panduan pengecas EV – tidak boleh dipasang di parkir unit strata, bawah tanah?

KPKT cadang garis panduan pengecas EV – tidak boleh dipasang di parkir unit strata, bawah tanah?

PLAN Malaysia, agensi di bawah Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) buat masa ini sedang membangunkan garis panduan untuk parkir pengecas EV di Malaysia.

Draf garis panduan tersebut telah dipaparkan di bawah kendalian Perundingan Awam Bersepadu (UPC) menerusi laman web Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) untuk mendapatkan maklumbalas dari orang ramai. Garis panduan berkenaan mendedahkan beberapa fakta menarik yang boleh mengubah sepenuhnya landskap pengecasan EV di Malaysia.

Dua perkara paling besar yang didedahkan menerusi dokuman berkenaan ialah tidak membenarkan lot parkir dengan pengecas EV di parkir bawah tanah, dan tidak membenarkan ia dipasang di lot parkir individu di parkir unit strata.

Kedua-dua perkara adalah berdasarkan keperluan yang ditetapkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) untuk akses kenderaan bomba ke parkir pengecasan EV sekiranya kenderaan elektrik (EV) terbakar sewaktu sedang dicas.

KPKT cadang garis panduan pengecas EV – tidak boleh dipasang di parkir unit strata, bawah tanah?

Untuk pengecasan awam, garis panduan yang dicadangkan mengatakan anda hanya boleh membina ruang parkir kenderaan dengan pengecas EV di aras tanah. Pengecas bawah tanah tidak akan dibenarkan, jadi ini menimbulkan persoalan tentang apa yang yang akan berlaku kepada stesen pengecas seperti pengecas Suria KLCC Gentari. Nampaknya satu-satunya pengecasan bukan aras tanah di pusat membeli-belah yang akan dibenarkan ialah aras atas bumbung terbuka (open rooftop).

Untuk pengecas di bawah hak milik strata, ia mungkin bakal menjadi isu besar untuk penghuni kondominium, Pengecas di lot parkir individu kini tidak lagi dibenarkan. Sebaliknya, garis panduan itu menyatakan pengecas EV di kondominium hanya boleh dipasang di kawasan parkir pelawat bagi memudahkan akses kenderaan bomba.

Sebelum ini, kami pernah menulis mengenai undang-undang ‘hak untuk mengenakan bayaran’ harus dilaksanakan di Malaysia bagi memudahkan individu yang tinggal di kondominium yang ingin memasang alat pengecas di petak parkir individu. Walau bagaimana pun, dengan garis panduan yang dicadangkan ini, KPKT ‘tidak akan membenarkannya smaa sekali’.

Tarikh akhir untuk maklum balas bagi cadangan tersebut bakal berakhir esok. Klik DI SINI untuk ke laman web tersebut jika anda berminat untuk turut serta dalam memberikan maklumbalas mengenai garis panduan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required