Sime Darby, Inokom akan mulakan pemasangan tempatan untuk model Jaguar Land Rover di Malaysia?

Sime Darby, Inokom akan mulakan pemasangan tempatan untuk model Jaguar Land Rover di Malaysia?

Anak syarikat Sime Darby, Inokom dilaporkan sedang dalam perbincangan dengan Jaguar Land Rover untuk menjalankan pemasangan tempatan beberapa model terpilih jenama itu di sini, menurut sumber seperti yang dilaporkan oleh The Edge Markets. Ketika ini, semua model Jaguar Land Rover yang dijual di Malaysia merupakan unit import sepenuhnya (CBU).

Model terbaru jenama itu untuk pasaran tempatan ialah Jaguar I-Pace yang diperkenalkan semalam, yang merupakan model elektrik dan ditawarkan dalam dua varian dengan harga antara RM460,800 hingga RM498,800. Kedua-duanya datang dengan sistem dua motor elektrik yang menjana 400 PS/696 Nm dengan bateri 90 kWh. Ini membolehkannya memecut 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat dan jarak perjalanan maksimum 470 km (WLTP) untuk satu cas penuh.

Bagi jenama Land Rover pula, model terbaru yang sampai di sini ialah SUV Range Rover L460 generasi kelima Februari lalu yang hadir dalam versi standard wheelbase (SWB) dengan satu pilihan enjin, 4.4 liter petrol V8 dan dengan tanda harga RM2.5 juta.

Sime Darby, Inokom akan mulakan pemasangan tempatan untuk model Jaguar Land Rover di Malaysia?

“Sime Darby Motors adalah rakan niaga pilihan bagi sebahagian jenama utama dunia, dan memberikan akses terhadap pelanggan kami kepada rangkaian produk dan servis bertaraf global. Walaupun begitu, kami sentiasa mencari rakan niaga baru untuk mempertingkatkan penawaran. Kami juga sedang ingin memperkukuh hubungan dengan rakan sedia ada,” jelas Sime Darby Motors dalam satu kenyataan bertulis sebagai jawapan kepada The Edge Markets.

Dalam perkembangan berasingan, Inokom juga difahamkan sedang dalam peringkat akhir rundingan untuk memasang kenderaan Chery, serta dalam perancangan untuk meningkatkan output pemasangan tempatan bagi kenderaan Porsche.

Porsche pertama kali mengumumkan operasi CKD kenderaannya pada Ogos 2021, yang dimulakan pada 2022, dalam kehadiran Porsche Cayenne 2022 model paling asas untuk pasaran di sini, sekaligus menjadi model pertama jenama itu yang dipasang di luar Eropah.

Ketika ini, Inokom memasang kenderaan bagi jenama termasuk BMW, MINI, Hyundai, Kia, Mazda dan Porsche. Sime Darby pengawal lebih daripada 51% dalam Inokom,, dengan 51% pegangan dilakukan 100% melalui anak syarikatnya Sime Darby Motors. Pemegang saham lain dalam Inokom termasuklah Bermaz Auto (29%), Hyundai Motor Company (15%) dan Sime Darby Hyundai (5%), menurut The Edge Market.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required