BMW K1600 GT, GTL tiba di Malaysia – dari RM175k

BMW K1600 GT, GTL tiba di Malaysia – dari RM175k

Dua motosikal touring terbaru daripada BMW Motorrad, iaitu K1600 GT dan K1600 GTL 2023 kini sudah tiba di Malaysia, dengan harga jualan masing-masing RM174,500 dan RM183,500. Harga ini tidak termasuk insurans dan diberikan bersama jaminan serta bantuan tepi jalan tiga tahun.

K1600 GT ditawarkan dalam dua pilihan warna iaitu Black Storm Metallic dan Style Sport yang menampilkan warna BMW Motorsport yang terdiri daripada gabungan warna putih, bitu dan merah. Sementara itu, K1600 GTL pula ditawarkan dalam warna Black Storm Metallic dan Gravity Blue Metallic (Style Exclusive). Jika mahukan sesuatu yang lebih istimewa, pembeli kedua-dua model ini boleh memilih warna Meteoric Dust Option 719.

BMW K1600 dipacu oleh enjin enam silinder sebaris 1,649 cc dengan sistem penyejukan cecair, dan boleh menghasilkan kuasa sehingga 160 hp pada 6,750 rpm dan tork maksimum 180 Nm pada 5,250 rpm. Menurut BMW, K1600 boleh mencecah laju maksimum 200 km/j.

BMW K1600 GT, GTL tiba di Malaysia – dari RM175k

Kelebihan model GTL berbanding GT biasa adalah sistem Audio System 2.0, yang memberikan fungsi radio, equaliser, pembesar suara hadapan yang terletak pada fairing serta beg barangan belakang. Pelbagai kelengkapan lain turut disediakan termasuk pemanas tempat duduk untuk penunggang dan penumpang, serta pemanas tangan.

Turut disediakan adalah tuil brek dan klac boleh laras, cruise control, beg barangan tepi dengan warna sama seperti badan, sistem pemerhati tekanan angin tayar serta tempat meletak telefon bimbit bersama soket USB. Barangan yang sebelum ini disediakan sebagai pilihan tambahan, iaitu Keyless Ride, sistem kunci bersepadu, penggera keselamatan dan quickshifter kini diberikan secara standard.

Motosikal ini juga datang dengan pelbagai sistem elektronik termasuk Integral ABS Pro, tiga mod tunggangan (Rain, Road dan Dynamic), Dynamic Traction Control (DTC), Engine Brake Control (MSR), Hill Start Control Pro, suspensi Dynamic ESA Next Generation dengan fungsi larasan rata automatik serta sistem bantuan undur.

Suspensi motosikal ini terdiri daripada tetapan Duolever dengan spring tengah di hadapan dan Paralever di belakang dengan pelarasan lantunan dan prabeban. Brek terdiri daripada cakera 320 mm berkembar dengan angkup empat piston di hadapan dan cakera tunggal 320 mm dengan angkup dua piston di belakang.

Kelengkapan lain yang disediakan pada K1600 adalah skrin TFT-LCD 10.25 inci, lampu utama LED adaptif serta tangki bahan api 26.5 liter. Tinggi tempat duduk model ini adalah 750 mm dan beratnya adalah 358 kg.

GALERI: BMW K1600 GT 2023

GALERI: BMW K1600 GTL 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required